|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
ładowanie aku przez converter step-up. |
Autor |
Wiadomość |
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015 ładowanie aku przez converter step-up.
|
|
|
Znalazłem takie moduły w chinach:
http://www.ebay.com/itm/D...ckAAOSwAYtWJLsM
Ciekawy jestem, czy coś takiego nada się do ładowania ebika?
Mam kilka różnych napięć w bateriach i chciałbym się dowiedzieć czy taki moduł ma w miarę precyzyjnie wystabilizowane napięcie końcowe? (przy 42V jak będzie +/- 0,2 to ok, natomiast +/- 1V to trochę kiepsko). Dodatkowo taki pakiet ma regulację prądu 0-10A więc zapowiada się ciekawie. Odcięcie po zakończeniu ładowania da się zrobić dość prosto - bocznik na przewodzie 2,5mm z pół metra tego tak, żeby spadek był w granicach 0,25V. Do tego wzmacniacz na 2-3 tranzystorach i przekaźnik. Kiedy napięcie na bramce spadnie np do poziomu 0,02V napięcie na tranzystorze spadnie pożej 3V i przekaźnik odetnie. Praktycznie można to wysterować tak, że przy 0,03V na boczniku jest 12V na wyjściu tranzystorów, a przy 0,02V jest poniżej 3V. DO tego potencjometr w szereg z sygnałowym przewodem od bocznika i mamy regulację końcowego prądu odcięcia. Przekaźnik na zasadzie podtrzymania, aż prąd nie spadnie poniżej 0,xxA. Za pomocą tego można by sterować wszystkimi napięciami 0d 24-60V. |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015
|
|
|
Nie mam zaufania do analogowych potencjometrów...
Bo te wartości mogą dość mocno skakać w zależności od temperatury plytki...
Z drugiej strony pomiar elektroniczny napięcia też nie musi być dokładny a nastawianie może być co do 0,1V, natomiast będzie ono cały czas monitorowane przez elektronikę i na jakimś poziomie się zatrzyma, tak mi się wydaje. Te przetwornice step-up z regulacją prądu i napięcia widziałem już od 5$ na 5A. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015
|
|
|
Pamietaj o fazie CV, bo ładownie w końcowej fazie duzym prądem kończy niekontrolowanym rozjazdem nawet dobrych ogniw, o ich ew uszkodzeniu nie wspominając. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015
|
|
|
Ja myślę czy nie dobudować własnej automatyki (uniwersalnej), która badała by napięcie i prąd i regulowała by go w razie potrzeby a przy końcu ładowania odcięła by zasilanie. |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015
|
|
|
No jeżeli umiesz to pewnie. Ja jestem na etapie początku studiów elektrotechniki, więc nie mam jeszcze wymaganej wiedzy w tym zakresie. Natomiast nie wiem, czy jest sens kombinować, jeżeli jest coś gotowego, bo efekt po zakończeniu prac bywa różny. Najbardziej chodzi mi o kontrolę układu. Na pewno trzeba będzie dobudować w jakiś sposób odcięcie po naładowaniu, zeby aku nie wisiał w trybie czuwania na pełnym napięciu.
Budowałem ostatnio zasilacz z biodą zenera i kilkoma mosfetami na wyjściu i efekt był zadowalający, do puki mosfety się porządnie nie rozgrzały. W efekcie podskoczyło napięcie i szlak trafił odbiornik. Ceny części w PL są na tyle wysokie, często taniej jest skręcić urządzenie z chin niż u nas kupić części do poskładania... |
|
|
|
|
bloodyopel
szef Krystian
Pomógł: 23 razy Wiek: 33 Dołączył: 02 Sty 2012 Posty: 1175 Skąd: Słupca k.Konina
|
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015
|
|
|
glebor napisał/a: | Ja jestem na etapie początku studiów elektrotechniki, więc nie mam jeszcze wymaganej wiedzy w tym zakresie. |
I najprawdopodobniej jej nie zdobędziesz na samych studiach
Sam kończyłem niedawno elektrotechnikę na PP i na naukę o takich rzeczach nie ma szans... Bardziej EiT lub AiR |
_________________ Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015
|
|
|
Do takich rzeczy trzeba by studiów stricte elektronicznych, polecam technikum przydaje się trochę, ale w moim przypadku to głównie pasja a do studiów to jeszcze troszkę |
|
|
|
|
tomek701
prezes
Pomógł: 4 razy Dołączył: 23 Lip 2013 Posty: 545 Skąd: Chełm
|
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 23 Gru, 2015
|
|
|
cyt: Pamietaj o fazie CV, bo ładownie w końcowej fazie duzym prądem kończy niekontrolowanym rozjazdem nawet dobrych ogniw, o ich ew uszkodzeniu nie wspominając.
Z tego co się orientuję przetwornica ta co zapodałem w pierwszym poście daje możliwość cyfrowego nastawienia napięcia i prądu. Jeżeli ustawimy napięcie przypuśćmy dla pakietu 10S 42V, taki step-up ładuje cały czas do puki się nie odetnie napięcia. Icharger balansuje do momentu, aż ogniwa będą pobierać mniej niż 0,08A. myślałem o podobnym odcieciu prądu. Czyli zadaję napięcie 42V i prąd załużmy 10A. Po osiągnieciu 42V pobór będzie spadał do 0,1A po czym odłączyłaby to elektronika własnej roboty. |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 24 Gru, 2015
|
|
|
glebor napisał/a: | ... zadaję napięcie 42V i prąd załużmy 10A. Po osiągnieciu 42V pobór będzie spadał do 0,1A po czym odłączyłaby to elektronika własnej roboty. |
Prawidlowe ładowanie winno uwzględniać stopniowe zmniejszanie prądu. Czyli przy 41,5 -41,7 prąd powinien byc kilkukrotnie mniejszy od początkowego. A końcówce 41,9 - 42 V nawet 10-cio krotnie mniejszy. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|