ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
ładowanie aku przez converter step-up.
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   ładowanie aku przez converter step-up.

Znalazłem takie moduły w chinach:
http://www.ebay.com/itm/D...ckAAOSwAYtWJLsM

Ciekawy jestem, czy coś takiego nada się do ładowania ebika?

Mam kilka różnych napięć w bateriach i chciałbym się dowiedzieć czy taki moduł ma w miarę precyzyjnie wystabilizowane napięcie końcowe? (przy 42V jak będzie +/- 0,2 to ok, natomiast +/- 1V to trochę kiepsko). Dodatkowo taki pakiet ma regulację prądu 0-10A więc zapowiada się ciekawie. Odcięcie po zakończeniu ładowania da się zrobić dość prosto - bocznik na przewodzie 2,5mm z pół metra tego tak, żeby spadek był w granicach 0,25V. Do tego wzmacniacz na 2-3 tranzystorach i przekaźnik. Kiedy napięcie na bramce spadnie np do poziomu 0,02V napięcie na tranzystorze spadnie pożej 3V i przekaźnik odetnie. Praktycznie można to wysterować tak, że przy 0,03V na boczniku jest 12V na wyjściu tranzystorów, a przy 0,02V jest poniżej 3V. DO tego potencjometr w szereg z sygnałowym przewodem od bocznika i mamy regulację końcowego prądu odcięcia. Przekaźnik na zasadzie podtrzymania, aż prąd nie spadnie poniżej 0,xxA. Za pomocą tego można by sterować wszystkimi napięciami 0d 24-60V.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   

Też kminie nad czymś takim i jestem dobrej myśli, ale ja bym użył tego:
http://sklep.celiko.net.p...00w-p-2695.html
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   

Nie mam zaufania do analogowych potencjometrów...

Bo te wartości mogą dość mocno skakać w zależności od temperatury plytki...

Z drugiej strony pomiar elektroniczny napięcia też nie musi być dokładny a nastawianie może być co do 0,1V, natomiast będzie ono cały czas monitorowane przez elektronikę i na jakimś poziomie się zatrzyma, tak mi się wydaje. Te przetwornice step-up z regulacją prądu i napięcia widziałem już od 5$ na 5A.
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   

Pamietaj o fazie CV, bo ładownie w końcowej fazie duzym prądem kończy niekontrolowanym rozjazdem nawet dobrych ogniw, o ich ew uszkodzeniu nie wspominając.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   

Ja myślę czy nie dobudować własnej automatyki (uniwersalnej), która badała by napięcie i prąd i regulowała by go w razie potrzeby a przy końcu ładowania odcięła by zasilanie.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   

No jeżeli umiesz to pewnie. Ja jestem na etapie początku studiów elektrotechniki, więc nie mam jeszcze wymaganej wiedzy w tym zakresie. Natomiast nie wiem, czy jest sens kombinować, jeżeli jest coś gotowego, bo efekt po zakończeniu prac bywa różny. Najbardziej chodzi mi o kontrolę układu. Na pewno trzeba będzie dobudować w jakiś sposób odcięcie po naładowaniu, zeby aku nie wisiał w trybie czuwania na pełnym napięciu.

Budowałem ostatnio zasilacz z biodą zenera i kilkoma mosfetami na wyjściu i efekt był zadowalający, do puki mosfety się porządnie nie rozgrzały. W efekcie podskoczyło napięcie i szlak trafił odbiornik. Ceny części w PL są na tyle wysokie, często taniej jest skręcić urządzenie z chin niż u nas kupić części do poskładania...
 
 
bloodyopel 
szef
Krystian


Pomógł: 23 razy
Wiek: 33
Dołączył: 02 Sty 2012
Posty: 1175
Skąd: Słupca k.Konina
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   

glebor napisał/a:
Ja jestem na etapie początku studiów elektrotechniki, więc nie mam jeszcze wymaganej wiedzy w tym zakresie.


I najprawdopodobniej jej nie zdobędziesz na samych studiach :roll:
Sam kończyłem niedawno elektrotechnikę na PP i na naukę o takich rzeczach nie ma szans... Bardziej EiT lub AiR
_________________
Obecny e-bike: LIMBER BIG BOY
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Nie 29 Lis, 2015   

Do takich rzeczy trzeba by studiów stricte elektronicznych, polecam technikum przydaje się trochę, ale w moim przypadku to głównie pasja a do studiów to jeszcze troszkę :P
 
 
tomek701 
prezes


Pomógł: 4 razy
Dołączył: 23 Lip 2013
Posty: 545
Skąd: Chełm
Wysłany: Śro 23 Gru, 2015   

Ładowanie do 4,2 obniża prawie o połowę żywotność aku li-ion najlepiej ładować do 4V. Ja swój pakiet ładuje do 40V
_________________
https://photos.app.goo.gl/pK7oCAa4oXAxfxds8
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 23 Gru, 2015   

cyt: Pamietaj o fazie CV, bo ładownie w końcowej fazie duzym prądem kończy niekontrolowanym rozjazdem nawet dobrych ogniw, o ich ew uszkodzeniu nie wspominając.

Z tego co się orientuję przetwornica ta co zapodałem w pierwszym poście daje możliwość cyfrowego nastawienia napięcia i prądu. Jeżeli ustawimy napięcie przypuśćmy dla pakietu 10S 42V, taki step-up ładuje cały czas do puki się nie odetnie napięcia. Icharger balansuje do momentu, aż ogniwa będą pobierać mniej niż 0,08A. myślałem o podobnym odcieciu prądu. Czyli zadaję napięcie 42V i prąd załużmy 10A. Po osiągnieciu 42V pobór będzie spadał do 0,1A po czym odłączyłaby to elektronika własnej roboty.
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 24 Gru, 2015   

glebor napisał/a:
... zadaję napięcie 42V i prąd załużmy 10A. Po osiągnieciu 42V pobór będzie spadał do 0,1A po czym odłączyłaby to elektronika własnej roboty.

Prawidlowe ładowanie winno uwzględniać stopniowe zmniejszanie prądu. Czyli przy 41,5 -41,7 prąd powinien byc kilkukrotnie mniejszy od początkowego. A końcówce 41,9 - 42 V nawet 10-cio krotnie mniejszy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group