|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Ładowarka LiitoKala Lii-500 |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
Kons18 napisał/a: | Czyli najlepiej aby wszystkie ogniwa w sekcji miałby jednakową pojemność jak również poszczególne sekcje zbytnio ze sobą nie mogą różnić się pojemnością. |
To oczywiście. Metoda zastępcza/budzetowa dotyczy sytuacji gdy mamy powiedzmy czesc aku
2400 mA i część 2150-2200 mA. Wtedy np robimy segment 5 x 2400 = 12 Ah oraz kolejny 6 x 2150 = to około 13 Ah.
W każdym razie przy takich konstrukcjach ja odradzam łączenie równolegle tak róznych ogniw.
W Twoim przykładzie ogniw mozna 'od biedy' spróbować np 5 x 2200 = 11 Ah i 7 lub 8 x 1500 = 11-12 Ah. Pamietać jednak należy że takie ogniwa wymagają większej kontroli, no i jeśli te 1500 miały nominalnie 2200 lub więcej, to takie ogniwa mogą szybko się uszkadzać, spadek pojemności może być zauważalny w krótkim czasie. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
Ja proponuje zrobić po równo, czyli jeżeli masz 12 ogniw 1000mah i 6 ogniw 2000mah. To zamiast robić 2 sekcje po 10Ah jedna z 5 druga z 10 ogniw to zrobic 2 sekcje po 3ogniwa 2000 i 6 ogniw 1000mah. Wtedy masz zapewnione takie samo starzenie tych sekcji. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
atomek1000 napisał/a: | J.. to zrobic 2 sekcje po 3ogniwa 2000 i 6 ogniw 1000mah. Wtedy masz zapewnione takie samo starzenie tych sekcji. |
Mam niestety odmienne zdanie i to z dwóch powodów.
1.) Matematyczna zgodność pojemności nie oznacza zgodności fizycznej, bo ogniwo 2Ah i 1Ah ZAPEWNE róznią się stanem, czasem wyeksploatowania. Czyli jeśli ogniwo 1Ah, było od nowości 2 Ah to jest ono niewiadomego stanu i łączenie go równolegle do innego zdecydowanie lepszego uważam za b. ryzykowne.
2) Tak rózne ogniwa łączone równlegle, mają zupełnie inną charakterystykę ładowania i rozładowania i co ważne różne RW. One w tym procesie pracują 'na siebie' ładując i rozładowując się nawzajem.
Czyli, zdecydowanie odradzam łączenie równoległe TAK różnych ogniw.
Tak różne ogniwa po prostu nie nadają się do konstrukcji roweru gdy PAKIET ma czesto
> 100 ogniw. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
Hmm, ja z kolei mam odmienne doświadczenia. Opowiem co i jak, może coś Ci się z tego przyda.
Baterie z odzysku trzeba trochę posortować:
- te które miały napięcie poniżej 2,5-3V na starcie są dyskwalifikowane.
- pozostałe naładować do pełna (4,2V) i odczekać np dobę, żeby sprawdzić samorozładowanie. Nie powinny schodzić poniżej 4,1V, dalsze samorozładowanie oznacza, że nie warto ich stosować.
- potem testowanie ich w moim przypadku prądem 2A. Taki prąd wyeliminuje osobniki z duuużym Rw, bona takich będzie spory spadek napięcia, przez co wyjdzie dość mała pojemność.
Ja sobie ustaliłem poprzeczkę pojemności 2Ah, poniżej której nie schodziłem. Należy zmierzyć Rw i raczej nie brać ogniw powyżej 100-125 mOhm.
Ogniwa różnych pojemności łączysz równolegle, ale najlepszym rozwiązaniem byłoby, abyś każdy segment(celi w szeregu) był z tymi samymi ogniwami. Czyli ja robiłem to tak, że brałem 16 ogniw tego samego typu i każdy leciał do innej celi. I tak z każdym typem. Sprawdza się to bardzo dobrze, bo te mocniejsze ogniwa trochę nadrabiają za te słabsze.
Tak oto powstał pakiet 16s15p (sic!), który gromadzi ponad 1,9 kWh i bez obaw dla ogniw oddaje 45A:) Jakbyś miał pytania to wal:)
Swoją drogą kupiłem ostatnio lipole, więc ten pakiet pójdzie na sprzedaż pewnie dla kogoś z forum:) |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
maniekrox : dlatego Ci to dobrze działa bo :
a) zastosowales ogniwa które niezbyt się różnią,
b) starannie i poprawnie wyselekcjonowales ogniwa, przez co jeszcze zaweziles różnice
Ale gdyby ogniwa sie tak różniły jak w poprzednim opisie, zapewniam że te silniejsze by padły znacznie wcześniej i cala konstrukcja byłaby znacznie mniej pewna i wytrzymała. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
maniekrox
prezes maniekrox
Pomógł: 22 razy Dołączył: 26 Sie 2014 Posty: 909 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pon 14 Gru, 2015
|
|
|
No cóż, lepiej powybierać sobie te lepsze, żeby ebajk był dalej bezobsługowy, a resztę która ma np mniejsze pojemności lub większe rw dać do innych celów;) Jakiś przenośny powerbank do lapka czy cos... |
|
|
|
|
Pavyan
kierownik
Pomógł: 7 razy Dołączył: 17 Kwi 2015 Posty: 383 Skąd: Mazowsze
|
Wysłany: Wto 05 Sty, 2016
|
|
|
Panowie, jakie rezystancje wewnętrzne akumulatorków wskazuje Wam Liitokala 500 przy testowaniu/ładowaniu ogniw?
Kupiłem taką dla swego Kolegi, ogólnie jest zadowolony, ale...
Rezystancja wewnętrzna pokazywana dla ogniw NiMH jest zawsze 45mΩ, a dla ogniw LiIon zawsze 125mΩ.
Kiedy ją zobaczyłem w działaniu, podejrzane wydało mi się to, że po włożeniu 4 akumulatorów NiMH do "rynienek" i przełączaniu ich dla kontroli poszczególnych torów ładowania, ładowarka wskazywała dla KAŻDEGO ogniwa rezystancję wewnętrzną 45 mΩ To niemożliwe, ale jednak taki był wynik pomiaru, a raczej "pomiaru".
Po sprawdzeniu, ta sama "równość" Rw zachodzi dla akumulatorów LiIon, z tym że wskazanie wynosi 125mΩ.
Uważam więc, że - przynajmniej w przypadku tego egzemplarza Lii500 - pomiar Rw to ściema, po prostu ładowarka po wykryciu ogniwa wodorkowego lub litowego wyświetla "wdrukowaną" na stałe w pamięci wartość liczbową Rw, odpowiednio 45 i 125mΩ.
Jakaś to chyba okrojona wersja, a raczej chińskie oszustwo dla "długich nosów"...
Czy u każdego z Was wskazania Rw dla różnych egzemplarzy ogniw danego typu się różnią, czy zdarzyło się u kogoś, że jest podobnie? Czyli stała wartość dla obu rodzajów chemii?
Kupiłem tą, choć niestety jeszcze przed przeceną (ta przecena też mi wskazuje na przekręt, jaki wyżej opisałem):
http://www.aliexpress.com...2455363619.html
Obecna oferta tego sprzedawcy tutaj:
http://www.aliexpress.com...2587720760.html
PS: Sprawdziliśmy to. W szereg z akumulatorem daliśmy rezystor 0,5Ω - wskazanie Rw bez zmian. Mówię o wskazaniu Rw podczas ładowania, nie wiem jakie będzie wskazanie po zakończeniu. Ale podczas Fast Testu wskazania (z rezystorem szeregowym 0,5Ω) także są identyczne, 45 i 125mΩ.
To chińskie ku#@$y... a pozytywną opinię już niestety wysłałem, przed stwierdzeniem tych faktów, ponieważ ładowarkę pobieżnie sprawdzał w domu Kolega i powiedział, że jest OK.
Dopiero potem przyniósł ja do pracy i zwróciliśmy uwagę na te zastanawiające - czyli identyczne dla danego typu ogniw - wyniki pomiarów Rw. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|