|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
klejące styki przekaźników - podłączenie przetwornicy do aku |
Autor |
Wiadomość |
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016 klejące styki przekaźników - podłączenie przetwornicy do aku
|
|
|
Chciałem podłączyć przetwornicę z wyjściem 12V do akumulatora w rowerze poprzez przekaźnik (załączany stacyjką, żeby odcinać zasilanie przetwornicy, gdy rower jest "wyłączony"). Akumulator mam 16S LiPo
Zastosowałem najpierw przekaźnik Relpolu RM84 i pojawił się problem sklejających się zestyków: zdejmujemy zasilanie z cewki, a styki NO pozostają zamknięte.
Wymieniłem przekaźnik na jakiś większy Weidmullera - to samo, a nawet gorzej, bo ten Relpola po kilkukrotnym on/off dawał się rozłączyć, a ten Weidmullera jak się skleił, to aż trzeba go postukać i użyć mechanicznej dźwigni do rozruszania zestyków, żeby odpuściły.
Da się coś z tym zrobić? Przypuszczam, że ładują się kondensatory w przetwornicy i następuje duży strzał prądu i to dlatego...Stycznika nie dam, bo za ciężkie i za duże ustrojstwo. Rezystor na stałe jako softstart - to bez sensu, bo chcę odciąć przetwornicę zupełnie.
A może w ogóle sobie tym głowy nie zawracać i podpiąć przetwornicę do aku na stałe?
Jak inni, mający przetwornice w swoich rowerach, to rozwiązali..? |
|
|
|
|
unix
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2015 Posty: 152 Skąd: Mielec
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Zastosuj przekaznik elektroniczny SSR |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Dzięki, unix - na to nie wpadłem |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
To się raczej nie nada, bo te przekaźniki są na triakach i się nie wyłączą. Najłatwiej zrobić to na tranzystorze, pracującym jako źródło stałoprądowe, z prądem większym niż prąd przetwornicy. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
A nie można dać stacyjki jak większość ludzi robi? |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
unix
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2015 Posty: 152 Skąd: Mielec
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
gienek333 napisał/a: | To się raczej nie nada, bo te przekaźniki są na triakach i się nie wyłączą. Najłatwiej zrobić to na tranzystorze, pracującym jako źródło stałoprądowe, z prądem większym niż prąd przetwornicy. |
Mozesz rozwinac ? bo nie rozumiem twojej teorii.
Pozdr |
|
|
|
|
Szymon645
stażysta
Pomógł: 6 razy Wiek: 29 Dołączył: 28 Mar 2015 Posty: 157 Skąd: Pabianice
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
sietaz napisał/a: | A nie można dać stacyjki jak większość ludzi robi? |
Stacyjka nie pada od takich pradow? |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Przekaźnik ssr jest połączeniem zwykłego przekaźnika elektromagnetycznego i traka/tyrystora do pierwszego włączenia, przy napięciu DC faktycznie się nie wyłączy. Chyba, że są ssr'y z mosfetami?
A gdyby użyć tranzystora mosfet sterowanego stacyjką? Ktoś to już pokazywał na forum. |
|
|
|
|
unix
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2015 Posty: 152 Skąd: Mielec
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
W elektronicznym przekaźniku nie ma żadnych elektromagnesów, jest mosfet, transoptor i kilka rezystorów. Jest optoizolacja wiec nie ma ryzyka przepięć, nic ma styków mechanicznychi innych takich historii. Na sterowaniu jest n. DC 3-32V a na wyjściu w zależności od parametrów, np. 25-40A i 400V, oczywiście są tez o innych parametrach.
Pzdr |
Ostatnio zmieniony przez unix Pon 23 Maj, 2016, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Koledzy, mam stacyjkę - 3 pary styków. 2 pary użyte do połączenia faz silnika (blokada) a pozostała para wpięta w obwód "stacyjki" sterownika. Kolejnej osobnej pary specjalnie do przetwornicy już nie mam
Przetwornicę chciałem przez przekaźnik też z tego względu, żeby nie upalało styków stacyjki.
Stacyjka załącza sterownik, a na jednym z jego przewodów pojawia się Vaku, które podaję na cewkę przekaźnika. Tak mam to zrobione.
Jak mają to inni zrobione?
Pomysł z tranzystorem - znaczy, Vaku zamiast na cewkę przekaźnika, podać na bazę tranzystora? Mam kilka mosfetów pod ręką Trzeba to zrobić przez rezystor..? Poczytam noty katalogowe, jak nic nie zrozumiem-dopytam |
|
|
|
|
unix
stażysta
Pomógł: 1 raz Dołączył: 01 Cze 2015 Posty: 152 Skąd: Mielec
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Tu masz przykładowy schemat, możesz zastosować IRL7833 i jak jak dasz radiator wielkości 40x40x1.5 to ciągły prąd rzędu 40A bez problemu
SSR.jpg
|
Pobierz Plik ściągnięto 440 raz(y) 24,13 KB |
|
|
|
|
|
sietaz
prezes
Pomógł: 12 razy Dołączył: 20 Maj 2014 Posty: 919 Skąd: warszawa
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Mam ładne parę miesięcy podłączoną przetwornice przez stacyjkę i jest git. Oznaczona jest jako 600v 10a więc nie widzę problemu by tak robić. Oczywiście nie oznacza to, że można przez nią pchać 6 kw |
_________________ Jeżdżę na: Voyager I
Niech moc będzie z wami |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
Ten IRL jest na 30 V. Można to rozwiązać na n sposobów. Przykład; bierzemy tranzystor bipolarny PNP (np bd 912, albo to co znajdzemy ), od + do emitera dajemy jakiś mały rezystor (np. 0.22 ohma, I=0.7/R), od + do bazy dajemy dwie diody w kierunku przewodzenia i jakiś rezystor (równolegle do diod, między + a bazę) jakieś 10-20K. Od bazy dajemy rezystor (parę kilo), do stacyjki, przez którą zwieramy go do masy. kolektor zasila przetwornicę. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
tas
szef tas
Pomógł: 154 razy Dołączył: 02 Kwi 2012 Posty: 6169 Skąd: Beskidy
|
Wysłany: Pon 23 Maj, 2016
|
|
|
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=5001
Tu opisałem ten sam problem.
Sprawę załatwił rezystor 5R 5W na przewodzie wejściowym na stacyjkę, z której także jest zasilana przetwornica oraz dalej na sterownik.
0 iskrzenia przy włączaniu, działa bdb. |
_________________ Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|