GT1500 - back EMF motion feedback |
Autor |
Wiadomość |
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 23 Lip, 2016 GT1500 - back EMF motion feedback
|
|
|
Jeżdżę na silniku nie posiadającym czujników halla. Sterownik jakiego używam to dwunapięciowy 36/48V uniwersalny chińczyk o prądzie maksymalnym 18A.
Zestaw radzi sobie bez halli bardzo dobrze.
Moje pytanie dotyczy troszkę większego typowego sterownika czyli GT1500.
Czy ten sterownik ma zintegrowany moduł sprzężenia zwrotnego prędkości obrotowej silnika?
Jednym słowem czy nadaje się do sprawnej pracy z silnikami bez czujników halla?
Skrót EMF oznacza nic innego jak electromotive force czyli siłę elektromotoryczną generowaną przez obracający się silnik.
Sterownik pobiera informację z jednej z faz, tej która akurat nie pracuje (w danej chwili komutowane są tylko dwie fazy) i dzięki temu doskonale wie z jaką prędkością obraca się silnik.
W efekcie sterownik z back EMF motion feedback działa równie sprawnie bez czujników halla jak układy z czujnikami halla.
Jednym słowem czy GT1500 ma takie cudo w sobie? |
|
|
|
|
atomek1000
szef
Pomógł: 48 razy Dołączył: 08 Lis 2014 Posty: 1902 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Sob 23 Lip, 2016
|
|
|
Działa bez halli dość dobrze |
|
|
|
|
Przemek
prezes
Pomógł: 10 razy Dołączył: 12 Lip 2015 Posty: 758 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016
|
|
|
upaliłem hala w moim silniku jakiś czas temu a ze nie było mi po drodze by go wymienić jezdze na razie bez i z moich obserwacji na tym sterowniku wygląda to tak
1. nie da ruszyć się z "miejsca' potrzeba delikatnie pchnąć rower do przodu przed dodaniem gazu bo silnik wariuje "drży" nie wie w która stronę ma się kręcić
2. silnik jest odrobinę głośniejszy
3. sterownik jakby bardziej się grzeje
4. w sterowniku nie działa funkcja 3 speed
eh muszę chyba wymienić tego hala |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 24 Lip, 2016
|
|
|
W tym sterowniku dwunapięciowym mam podobnie jak opisujesz w punkcie pierwszym.
Przy próbie ruszenia z całkowitego postoju silnik robi ruch w obrębie jednego magnesu jakby losowo i jak mu wyjdzie ruch do tyłu to jakoś do przodu nie chce jechać bez mikro pomocy.
Ciekawe dlaczego przy halach nie ma tego problemu bo chyba na postoju to one i tak nie działają.
Faktem jest że nawet samonauka wygląda inaczej z hallami i bez.
Funkcja 3-speed działa ale jakoś ułomnie bo są tylko dwie prędkości czyli raczej to funkcja 2-speed |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 56 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016
|
|
|
Hale działają jak silnik stoi. Magnesy z wirnika o tym decydują i sterownik wie na którą fazę podać prąd aby zakręcić we właściwą stronę. |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016
|
|
|
BEMF to jest najprymitywniejszy sposob odczytu polozenia walu, sterowniki czesto maja lepsze algorytmy. Mimo wszystko zaden magiczny sposob bezczujnikowy NIGDY nie bedzie tak dobry jak czujnikowy. Mowa tu o starcie i malych predkosciach. Takie sa fakty |
|
|
|
|
Mechano
szef młody elektronik
Pomógł: 22 razy Dołączył: 29 Paź 2012 Posty: 1337 Skąd: Poznań
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016
|
|
|
Dlatego też BEMF nie jest taki cudowny jak w pierwszym poście kolega mówił. Raz, że od początku nie wie, w którą stronę zakręcić silnikiem, dwa, że sprawność takiego sterowania spada, trzy, że samo BEMF działa dobrze od jakiejś prędkości obrotowej silnika, żeby wyindukowane napięcie było mierzalne. |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2016
|
|
|
No dobra, jak silnik stoi to sterownik nie wie co robić - faktycznie w samochodzie byłby to spory problem, natomiast w rowerze ... wystarczy się nogą odepchnąć leciutko
Ale jak się już kręci z prędkością generującą siłę elektromotoryczną to raczej nie ma powodu żeby sprawność była mniejsza.
Są również plusy rozwiązania bezczujnikowego:
- brak czujników to mniej przewodów i brak tak dużej podatności na przegrzanie silnika (czujników halla)
- wręcz śmiesznie niska cena silników bez halli które to traktowane są jako niepełnosprawne
Osobiście jeżdżę na szwajcarskim świetnie wykonanym silniku który to był kosmicznie tani bo nie miał halli. Natomiast podczas jazdy z prędkością powiedzmy 40km/h wystarczy spojrzeć jak się zachowuje kaseta to aż serce rośnie, zero bicia, idealna osiowość, miód malina
Dobrze wiedzieć że GT1500 również radzi sobie w trybie bezczujnikowym. |
|
|
|
|
wwojciech
brygadzista wwojciech
Pomógł: 8 razy Wiek: 37 Dołączył: 13 Wrz 2011 Posty: 264 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 26 Lip, 2016
|
|
|
U mnie w gt1500 bez sygnalu od halli odzyskowy hamulec dziala praktycznie od 0km/h a z halami juz musi byc ponad 5km/h zeby bylo czuc odzysk |
|
|
|
|
sirgregs
prezes
Pomógł: 24 razy Dołączył: 14 Paź 2015 Posty: 933 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016
|
|
|
A jak to jest z regenem w GT1500? Po prostu zwieramy dwa przewodziki od hamowania regeneracyjnego i silnik hamuje? Jest jakakolwiek regulacja siły hamowania? Wyraźnie czuć że sprzęt zwalnia? |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Śro 27 Lip, 2016
|
|
|
Hamuje jak się zewrze przewodzik od hamowania z masą (brake low) albo poda +12Vdc na przewód "brake high". Do odzysku energii są osobne dwa druciki. Jak się ich nie zewrze, to hamowanie jest, ale bez odzysku. Jak się zewrze sam odzysk, to hamowania jeszcze od tego nie ma - to tylko pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania.
Aha - jak hamuje: nie mam porównania do niczego innego, ale hamuje tak, jak już nie jeden napisał - nie potrzebny Ci tylny hamulec w rowerze, a i przedniego używasz tylko do nagłego hamowania. Do normalnej jazdy po mieście przedniego hamulca też używasz tylko w ostatniej fazie z toczenia się do zatrzymania w miejscu, a nie do zmniejszenia prędkości.
Działa super (na 10x6 i 16S - na 7x9 i 16S trochę za mocniej, a na 7x9 i 20S przestało mi działać ) |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Nie 18 Wrz, 2016
|
|
|
Jesteś pewny? Bo właśnie zrobiłem tak, żeby uruchomić regen dla 16S (wcześniej nie działał). Po "przelutowaniu" działa dla 16S - ale dla 20S nie Więc..? |
|
|
|
|
Yin
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 24 Lut 2014 Posty: 805 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Nie 18 Wrz, 2016
|
|
|
W tym temacie o zmianie lvc jest pcb z trzema zworkami: 84v 72 64v masz tak u siebie?
http://forum.arbiter.pl/download.php?id=2522
Ewentualnie może wlutować jakiś potencjometr precyzyjny jak pokazywał to Tas.. |
|
|
|
|
Szwagier
prezes
Pomógł: 9 razy Dołączył: 15 Lis 2015 Posty: 733 Skąd: Ostrów Mazowiecka
|
Wysłany: Pon 19 Wrz, 2016
|
|
|
Yin napisał/a: | W tym temacie o zmianie lvc jest pcb z trzema zworkami: 84v 72 64v masz tak u siebie?
http://forum.arbiter.pl/download.php?id=2522
Ewentualnie może wlutować jakiś potencjometr precyzyjny jak pokazywał to Tas.. |
To to jest jakiś zupełnie inny sterownik...
Zostaje mi chyba właśnie kombinowanie z potencjometrem. |
|
|
|
|
|