|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Przesunięty przez: tas Sob 07 Gru, 2013 |
Układ kierowniczy pojazdu czterokołowego |
Autor |
Wiadomość |
NocnyPtak
brygadzista konstruktor-amator
Wiek: 61 Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 229 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 06 Lut, 2009 Układ kierowniczy pojazdu czterokołowego
|
|
|
Na wstępie, pragnę wyjaśnić, skąd wziął się ten temat i dlaczego tutaj.
Otóż śledząc zmagania Maruchy z jego gogartem elektrycznym, trafiłem na taką oto uwagę kol. zeeltom'a:
Cytat: | A ja widzę błąd w zwrotnicach. Masz, zdaje się, je równolegle do kół. Te drążki powinny być pod kątem. Przedłużenie powinno przecinać się na środku osi tylnej. Teraz koła idą po tych samych łukach przy skręcaniu. |
Miałem co prawda pisac do kol. zeeltom'a na priva z prośbą o wyjaśnienie, jednak po namyśle stwierdziłem, że te informacje mogą się przydać większej liczbie domorosłych (czyli takich jak ja) konstruktorów.
Proszę więc w tym miejscu (a więc niejako publicznie) o wytłumaczenie, jak to ma być zrobione, żeby dobrze działało. Fajnie by było zilustrować te wyjaśnienia prostymi, poglądowymi rysunkami.
Oczywiście mile widziane będą uwagi innych osób znających się na rzeczy.
No i jeszcze przy okazji, jak ten problem rozwiązać w przypadku zastosowania tzw. maglownicy. |
_________________ Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl |
|
|
|
|
Marucha79 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 06 Lut, 2009
|
|
|
Tak mi sprawę opisał wspomniany użytkownik Dexterhouse z elektrody:
"Myślę że będziesz musiał zmodyfikowac swój układ kierowniczy, tak żeby koła na zakręcie toczyły się po różnych łukach,
Oś, drążki kierownicze, i "wąsy" od zwrotnic powinny tworzyć trapez. Jak drążek jest za osią to ma być krótszy niż odstęp między śrubami zwrotnic, a jak przed osią do dłuższy.
Nie robiłem symulacji, tylko rozrysowałem sobie to na papierze i powinno się sprawdzić takie rozwiązanie:
1. Weź sobie swój rysunek i na tylnej osi, dokładnie w połowie narysuj punkt.
2. Połącz ten punkt kolejno z dwoma śrubami zwrotnic.
powstałe linie powinny wyznaczać kąt przyszłych wąsów.
Jak ostatnio robiłem małego dżipka dla chrześniaka to po prostu nawierciłem cały rządek otworów na wąsach i potem doświadczalnie sprawdziłem jak się to zachowuje. "
|
|
|
|
|
kuras999 [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 06 Lut, 2009
|
|
|
polecam poszukać jak się buduje rowery poziome trójkołowe w każdej konstrukcji uwzględnia się ten problem poprzez system kompensacji Ackermana
więcej np. tutaj:
http://poziome.pl/thunderbolt/projektowanie.htm
pozdrawiam! |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Pią 06 Lut, 2009
|
|
|
Powyższy rysunek jest prawidłowy. Tak powinno być to rozwiązane
Można zrobić też od drugiej strony, przedłużając te zielone linie dalej i dać belkę z przodu autka. |
|
|
|
|
NocnyPtak
brygadzista konstruktor-amator
Wiek: 61 Dołączył: 12 Mar 2006 Posty: 229 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 07 Lut, 2009
|
|
|
Hmmm...
Ten problem jest zdaje się dużo bardziej skomplikowany.
Wygięcie "wąsów" zwrotnicy nie ma oczywiście znaczenia. W Maluchu na ten przykład, te wąsy są proste (a podejrzewam, że i w innych pojazdach również). Istotne jest położenie punktu mocowania gałki zwrotnicy względem jej osi obrotu.
Dokładniej rzecz ujmując, punkty obrotu zwrotnicy, mocowania gałki i środek osi tylnych kół powinny (w myśl teorii) leżeć na jednej linii.
Zrobiłem sobie kilka rysunków, żeby to sprawdzić i ku mojemu zdziwieniu okazało się, że w takim przypadku proste przechodzące przez osie przednich kół oraz prosta przechodząca przez oś tylnych kół nie przecinają się w jednym punkcie (a dokładniej - nie przecina tego punktu prosta przechodząca przez oś przedniego, wewnętrznego koła).
Poniżej dwa rysunki ilustrujący ten problem:
Gdzie więc popełniam błąd??? |
_________________ Pozdrawiam
Jakub Waltoś
____________________________
http://nocnyptak.pl |
|
|
|
|
zeeltom [Usunięty]
|
Wysłany: Nie 08 Lut, 2009
|
|
|
Nie kombinuj. Poprzedni rysunek jest prawidłowy. Jedno z kół musi się skręcać bardziej, bo idzie po mniejszym łuku. I tak jest prawidłowo. Prochu już nie wymyślisz
Oczywiście pomijając wszelkie skosy zwrotnicy. |
|
|
|
|
rarek
dyrektor
Wiek: 50 Dołączył: 24 Paź 2008 Posty: 476 Skąd: Ozorków
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|