Sterownik DC, a prąd z silnika |
Autor |
Wiadomość |
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017 Sterownik DC, a prąd z silnika
|
|
|
Zastanawia mnie czy sterownik DC od skuterków może się uszkodzić od prądu zwrotnego, gdy odpuszczamy manetkę, a silnik działa jak prądnica.
Skuterki mają wolnobieg, moje rowery nie.
Może ktoś by to objaśnił i raz na zawsze rozwiał obawy o sterownik przy szybkim zjeździe z górki. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Moze. Jezeli indukowane przez silnik napiecie bedzie wyzsze niz napiecie graniczne diod wbudowanych w twoje mosfety. Wszystko mozna posprawdzac w nocie i za pomoca woltomierza. |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Nie powinno się nic stać, ponieważ przy większej prędkości silnik zacznie ładować aku (a to ograniczy napięcie). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
alfaton
początkujący alfaton
Wiek: 51 Dołączył: 01 Maj 2014 Posty: 14 Skąd: Zabrze
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Oczywiście, że może się usmażyć. Ja tak już usmażyłem 2 kontrolery, jeśli prądy będą zbyt duże, to pójdą diody, szczególnie jak jedziemy z górki szybciej niż normalnie by kontroler pozwoliłby kręcić silnikiem. To samo dotyczy kontrolerów z odzyskiem regeneracyjnym jeśli pracujemy na granicy pracy mosfetów. |
_________________ Elekryczna Fabia Kombi 30kw/15kWh & Prius Plug-in 2Gen 10kWh |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Do tej pory nie miałem problemów, ale projektujemy pojazd o prędk. max mniej niż 20 km/h, a z górki może osiągnąć myślę z 30-35 km/h. I tu mam obawy, że silnik wyprodukuje spore napięcie.
Proszę dalej o wasze opinie. |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Ja bym zmierzyl napiecie i note czy wszystko jest z zapasem zeby byc spokojnym. Jak nie jest to zmienic silnik na szybszy lub wiecej hamowac z gorki.
Ja tez usmazylem jeden sterownik z tego powodu tylko ze do bldc |
Ostatnio zmieniony przez qaz33 Czw 04 Maj, 2017, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Bardzo podobnie jak niżej wygląda stopień końcowy sterownika PWM silnika DC. Prąd zwrotny indukowany przez prądnicową pracę silnika a zarazem możliwe wyższe napięcie na zaciskach silnika mogą uszkodzić również resztę sterownika, z tym że prąd popłynie przez diodę D1, jak ona padnie to przez diodę tzw. pasożytniczą zawartą w Q1, a jak i ona padnie to całość potencjału z silnika leci w część sterująca.
|
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Rozumiem, że napięcie jeżeli nie spali sterownika, trafi do baterii.
A co na to BMS ?! |
|
|
|
|
qaz33
szef qaz33
Pomógł: 15 razy Dołączył: 07 Kwi 2014 Posty: 1464 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Jak napiecie nie przekroczyc maksymalnego napiecia wstecznego dla mosfetow w bmsie to jest ok. Ciezko wrozyc z fusow. Nikt ci tu nie powie dokladnie nie znajac zadnych parametrow |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
BMS- a nie wziąłem pod uwagę, ale można go "poprawić" dając zamiast tranzystorów stycznik (przekaźnik). |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Oprócz kondensatorów, tranzystorów i diod w obwodzie mocy (sterownik, BMS), które muszą być na napięcie nieco wyższe niż max napięcia prądnicowego silnika to część nazwijmy ją nisko prądowa musi mieć stabilizację napięcia. W innym wypadku uwięziony w półprzewodnikach, kondensatorach dym wydostanie się na zewnątrz. |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
mmoto
prezes mmoto
Pomógł: 3 razy Dołączył: 13 Sty 2010 Posty: 801 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Ok. wydaje się że motor MY1020 czy podobny nie wytworzy wysokiego napięcia, sprawdzę.
Rozpędzę go drugim silnikiem i sprawdzę co wyindukuje na obr. nominalnych.
Jak tak nie dam rady to zjadę z górki z woltomirzem na silniczku. |
|
|
|
|
radasss
dyrektor Radosław
Pomógł: 7 razy Wiek: 55 Dołączył: 18 Lis 2007 Posty: 413 Skąd: Luboń/k.Poznania
|
Wysłany: Czw 04 Maj, 2017
|
|
|
Fajny jest ten NPP ze stopki. Oczywiście chodzi o cały kontekst włącznie z tą rurą cieplika. Lekki banan na twarzy się pojawia jak się człek przypatrzy |
_________________ warsztatmotocykli.pl |
|
|
|
|
gienek333
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 55 Dołączył: 26 Kwi 2013 Posty: 1338 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 05 Maj, 2017
|
|
|
Silnik z magnesami wytwarza napięcie proporcjonalne do obrotów. |
_________________ Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu. |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 05 Maj, 2017
|
|
|
mmoto napisał/a: | Rozumiem, że napięcie jeżeli nie spali sterownika, trafi do baterii.
A co na to BMS ?! |
Zalezy od modelu ale jeśli na wyjscie BMS (mosfety) trafi zwrotne wysokie napięcie, to na 50 % tego nie przeżyje. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
|