ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Napięcie i prąd vs. prędkość i moment
Autor Wiadomość
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Chwytam, chwytam. Nie ma perpetum mobilum i moment jest w zamian za coś innego...
Jeśli przedłużę ten Twój wspomniany wirnik do długości 1m to będę miał nadsprawność w silniku :)
Trochę to wyjaśnienie kiepsko brzmi w naszym przypadku, ale temat dobry do podrążenia, co by mity od faktów oddzielić :)
Moim zdaniem jest o wieeeeele prostsza odpowiedź na to pytanie - dlaczego 2 różne silniki przy takich samych prądach pracy mają znacząco różny moment.
Dla przykładu modelarze mają z tym styczność na codzień :P
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Ojj, jakieś nieścisłości nam się tutaj wkradają :)
Przecież silnik 250W nie pracował przeciążony tylko na swoich parametrach znamionowych :P

Już pisałem, że podczas wejścia na obroty, ale zanim się rozpędził, to pobierał tyle ile ograniczał sterownik.
Najpierw napisałeś, że już rozumiesz i się z tym zgadzasz, a teraz się rozmyśliłeś i zmieniłeś post :grin:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

No bo zauważ, że mamy tu 2 różne sytuacje.
- Informacja o Zeeltoma o tym efekcie (nie zmieniał sterownika, a zestaw pracował w znamionowych poarametrach)
- Informacja od Nostuska o tym, że jego zestaw przed zmianą nie pracował na znamionowych parametrach.

Zaciekawiło mnie to, bo użycie argumentu "temperatura" wyklucza prawdziwość obu przypadków, a ja jestem ciekawy który jest prawdziwy, a który nie. Poza tym stwierdzenie, że różnica była znacząca jest dla mnie informacją, że skądś magicznie pojawiło się ze 20% gratisowego momentu, a to bez wyjaśnienia brzmi jak perpetum mobilum albo czorno magyja.
Tak więc drążę temat co by się do prawdy dokopać powiedzianej prostym zrozumiałym językiem :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
Ostatnio zmieniony przez tas Wto 10 Gru, 2013, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

tas napisał/a:
Chwytam, chwytam. Nie ma perpetum mobilum i moment jest w zamian za coś innego...
Jeśli przedłużę ten Twój wspomniany wirnik do długości 1m to będę miał nadsprawność w silniku :)
Trochę to wyjaśnienie kiepsko brzmi w naszym przypadku, ale temat dobry do podrążenia, co by mity od faktów oddzielić :)

Nie nadsprawność, tylko większy moment jeśli będzie odpowiednio skonstruowana cewka do tego, a sprawność może pozostać na wysokim poziomie dla większego przedziału mocy.
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

tas napisał/a:
No bo zauważ, że mamy tu 2 różne sytuacje.
- Informacja o Zeeltoma o tym efekcie (nie zmieniał sterownika, a zestaw pracował w znamionowych poarametrach)
- Informacja od Nostuska o tym, że jego zestaw przed zmianą nie pracował na znamionowych parametrach.

Zaciekawiło mnie to, bo użycie argumentu "temperatura" wyklucza prawdziwość obu przypadków, a ja jestem ciekawy który jest prawdziwy, a który nie. Poza tym stwierdzenie, że różnica była znacząca jest dla mnie informacją, że skądś magicznie pojawiło się ze 20% gratisowego momentu, a to bez wyjaśnienia brzmi jak perpetum mobilum albo czorno magyja.
Tak więc drążę temat co by się do prawdy dokopać powiedzianej prostym zrozumiałym językiem :)

U Zeeltoma silnik 250W pracował na nominale, ale 350W poniżej nominału.
U Nostuska po podkręceniu, słabszy silnik pracował powyżej nominału, ale mocniejszy bliżej nominału.
Nie widzę różnicy. I już pisałem na temat sprawności dla nominału, poniżej i powyżej.
Nie pierwszy raz zresztą o tym czytam, że podmiana tylko silnika na mocniejszy przyniosła korzystne efekty.
Edit:
Mam pomysła. Napiszmy na elce i wysłuchajmy co na to eksperci, bo tak możemy pobłądzić :roll:
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Neee, tam nas jeszcze pokasują za głupie tematy :)
Choć niezaprzeczalnie jestem ciekaw mechanizmu uzyskania gratis "Czuło się trochę większą moc." oraz "Różnica diametralna - moment rozruchowy jest zdecydowanie większy" bo tak przedstawiona sprawa zasługiwała na kilka słów opisu. Ale z tego co tłumaczycie mnie szaraczkowi, to temperatura i długość magnesów powinna być dla mnie prawdziwą odpowiedzią :roll:
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Wto 10 Gru, 2013   

Taki szaraczek jak Ja też nie jest pewny, ale w Perpetum Mobile nie wierzę, w magyję też, więc szukam odpowiedzi w stratach.
W sumie, co ja gadam? Przecież nie ma czegoś takiego jak straty, bo jest "zasada zachowania energii". :D
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

Tas, mocniejszy silnik to mocniejszy silnik - konstrukcja na nim wymusza osiągnięcie większego momentu. Pomyśl sobie że masz dużą i ciężką przyczepę (np. 5 ton) którą dołączasz do różnych samochodów. Jeden z nich to maluch a drugi to ciągnik siodłowy. Potrzebujesz rozpędzić przyczepę do 50 km/h - zatem przy którym aucie pójdzie to sprawniej ?

Zmiana silnika ZAWSZE skutkuje różnicami w momencie obrotowowym. Maluch będzie mieć z 40-60 Nm i 24 konie a ciągnik siodłowy 300-500 koni i ok. 1000 Nm albo i więcej...

Policz sobie to tak:

Silnik 250W ma moment znamionowy 0,91Nm, silnik 500W ma moment 1,91 Nm. Wynika to po pierwsze z obciążalności i konstrukcji uzwojenia oraz jego długości czynnej na którą odziaływuje pole z magnesów. Zobacz sam - silniki Lemco są silnikami płaskimi jak naleśniki które kręcą się do bardzo wysokich prędkości obrotowych, natomiast popularne "bułgary" to silniki długie i ciężkie bo zaprojektowane do obciążania ich potężnymi momentami. Choć moce uzyskasz na nich zbliżone pewnie do siebie - to jednak sprawniejsze będą ta które będą mieć dłuższe wirniki. Ilość par biegunów również ma znaczenie - jak patrzyłem w silnikach seri MYxxxx to zazwyczaj masz w nich dwa magnesy (dwie pary biegunów oraz czynnych uzwojeń jest również 2 pary biegunów). Długość powierzchni czynnej uzwojenia oraz dłuość magnesu ma znaczenie.
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

Oj, trudna to jest droga do prawdy :)
Kolego, silnik 250W ma 0.91 ale przy mocy 250W. Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment (jakiś tam ułamek mocy idzie na grzanie, ale różnica nie jest duża), czyli dokładnie tyle samo co 500W silnik.
SIlnik 500W ma 1.9Nm ale przy 500W mocy. Przy zmniejszeniu jej do 250W czyli o połowę ma połowę momentu, czyli 0.9 czyli tyle co słabszy silnik.
Uczęszczałem na lekcje fizyki i wiem, że prawo zachowania energii UNIEMOŻLIWIA uzyskiwanie mocy z niczego. Coś za coś, proste.
Skoro zamiana sinika dała wyraźnie większy moment to fizycznie jest tylko jedno wyjaśnienie. Nie powiedziałeś, że zamieniłeś silnik na taki o mniejszym KV i uzyskałeś np o 30% większy moment ale kosztem 30% mniejszej prędkości obrotowej.

Więc moje pytanie jest nadal aktualne :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
fazi 
młodzik
Artek


Wiek: 43
Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 92
Skąd: Świątniki Górne
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

Panowie, moc mocą ale też chciałbym się zapytać o dystans który pokonam na jednym i drugim silniku. Szukam jakiegoś kompromisu. Zakładając że aku to żele 9ah, moja waga to 100kg a rower pewnie z 30kg
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

To jest skomplikowane dość.
Tak ogólnie to dystans nie zależy od mocy silnika czy sterownika ale od prędkości.
Od dołu ogranicza cię sprawność silnika, od gry opór powietrza, który silnik musi pokonać.
Mając zestaw 250W oraz 1000W na obu przejedziesz tak samo daleko. Z tym, że mocniejszy silnik umożliwi ci podjazd pod wzniesienia, jazdę pod wiatr czy zwyczajnie szybszą jazdę niż 250, który przy tym już nie da rady.
Jeśli różnica w cenie jest mała - najlepiej brać maksymalnie mocny zestaw, ale użytkować go tak jak się chce, czyli jeździć powoli. Ale w zamian uzyskamy zalety, które opisałem powyżej, a które są niedostępne dla małych mocy.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

Celem sprostowania dwa magnesy-to jedna para biegunów. Z silnika 500W możesz zawsze wykorzystywać tylko 250W, a biorąc pod uwagę gdzie mieszkasz, to lepszy byłby mocniejszy. Gdybyś szukał używanego, to mam dużo silników ( od kilku W do 13kW).
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Nostusek 
szef



Pomógł: 18 razy
Wiek: 37
Dołączył: 03 Cze 2011
Posty: 1406
Skąd: Pruszków
Wysłany: Śro 11 Gru, 2013   

gienek333 napisał/a:
Celem sprostowania dwa magnesy-to jedna para biegunów


Mnie od zawsze uczono iż każdy magnes ma biegun północny i południowy. Chyba wiem o co Ci chodzi....
_________________
Pal gumę - nie benzynę! EV górą!!
Silnik: MY1020 500W/24V, sterownik: YK-40 -tuningowany , akumulator: 2 x Toyama NPC-18

Potrzebujesz akumulatora kwasowego? AGM, VRLA, GEL, trakcja, samochodowe ? Dzwoń: 609-208-808 w godz 9 - 17
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Rozmowa dotyczyła silnika, a nie magnesów. Dwa magnesy i dwie szczotki to silnik z jedną parą biegunów. Silnik DD trójfazowy ma trzy pary magnesów, ale może być jednobiegunowy lub więcej.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Szymek 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 09 Cze 2013
Posty: 296
Skąd: Klb
Wysłany: Czw 12 Gru, 2013   

Nostusek napisał/a:
Maluch będzie mieć z 40-60 Nm i 24 konie a ciągnik siodłowy 300-500 koni i ok. 1000 Nm albo i więcej...

Ursus C-330 ma 30 KM, C-360 ma 52 KM, Zetor 7211 ma 62 KM, a 5211 45 KM.
300-500 koni to wielka stadnina będzie :D
tas napisał/a:
Przy mocy wkładanej 2x większej ma około 2x większy moment

Na pewno tak jest?
tas napisał/a:
Tak ogólnie to dystans nie zależy od mocy silnika czy sterownika ale od prędkości.

A dokładniej od oporów toczenia, oporów powietrza, przyśpieszeń, masy całkowitej i sprawności całego układu elektrycznego (bateria, sterownik, silnik, połączenia elektryczne) plus pojemność baterii i jej charakterystyki.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group