ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przyspieszenie prędkości obrotowej silnika poprzez sterownik
Autor Wiadomość
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 04 Lut, 2015   Przyspieszenie prędkości obrotowej silnika poprzez sterownik

Chciałbym dowiedzieć się czy jest jakaś możliwość w sterowniku BLDC przyspieszyć prędkość przełączania faz, który element elektroniczny odpowiada za maksymalną prędkość ich przełączania. Otóż chciałbym zaadaptować silnik sparty bezprzekładniowy w 20 calowe koło ale prędkość jaką by ten rower rozwinął to max 15km/h. Silniczek będzie pracował z napięciem 36V co daje mu moc maksymalną około 500W.

- czy łatwo jest przerobić taki sterownik żeby szybciej przełączał fazy
- czy ewentualnie można taki sterownik kupić np na aliexpress, ebay ITP?

Niestety borykam się z tym problemem bo tanie silniki są zazwyczaj do wspomagania rowerów elektrycznych i do kół 28cali, gdybym wiedział jak można "przeprogramować"/"przerobić" sterownik mógłbym te silniki wykorzystać do mniejszych kół.
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Śro 04 Lut, 2015   

Jeśli chodzi Ci o zwiększenie prędkości , zazwyczaj większe napięcie zasilania przekłada się na większą prędkość.

By zwiększyć te napięcie musisz przystosować (wymienić) tranzystory w sterowniku , chyba ze wytrzymują taką wartość jakiej potrzebujesz oraz wymienić kondensatory na takie napięcia jakich potrzebujesz chyba że te też dają się w pewnym stopniu "podciągnąć".

Musisz też przystosować zasilacz w sterowniku by wytrzymał wyższe napięcia ;-)
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 04 Lut, 2015   

Właśnie zależy mi, aby nie zwiększać napięcia, tylko szybkość przełączania faz silnika.

podwyższenie napięcia wyjściowego ze sterownika do uzwojeń powoduje nadmierne grzanie się uzwojeń co grozi ich uszkodzeniem. Ponadto silnik pobiera więcej mocy, która ucieka w ciepło, a prędkość wzrośnie nieznacznie, zato znacznie zmniejszy się zasięg roweru.

konkretnie mowa tu o sparcie która z 24V już chodzi na 36, większego napięcia nie wytrzyma, uzwojenia się spalą, potrzebuje podnieść jej prędkość i móc zastosować spartę w kole 20" w kmxie i chciałbym z tego wyciągnąć jakąś satysfakcjonującą prędkość.
moc do zasilenia tego silnika jest wystarczająca, silnik podczas jazdy po osiągnięciu 15km/h spada z poborem mocy poniżej 5A. Gdyby przyspieszyć 2x przełączanie faz, automatycznie podiusł by się pobór moc, ale prędkość na pewno by wzrosła. Tylko jak to zrobić???
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Śro 04 Lut, 2015   

Innego sposobu nie znam , to już pewnie ingerencja w procka , w jego kod

... tak mi się wydaje
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 04 Lut, 2015   

Ciepło nie zależy od napięcia, tylko od prądu silnika. W większości przypadków zmniejszenie koła średnicy powoduje wzrost sprawności silnika. Fazy są przełączane sygnałami z hali.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Śro 04 Lut, 2015   

Chyba że sterownik bezczujnikowy

Musiałby zrobić coś co by oszukiwało halle , zmieniało ten sygnał ale wątpię by to coś dało bo sterownik musi przecież wiedzieć w jakiej pozycji jest rotor jeśli to będzie zmienione to jak będzie widział kiedy podać prąd na faze ...

Szedł bym w napięcie
Ostatnio zmieniony przez Tektronic Czw 05 Lut, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
gienek333 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 55
Dołączył: 26 Kwi 2013
Posty: 1338
Skąd: Kraków
Wysłany: Śro 04 Lut, 2015   

Przełączanie faz zależy od prędkości obrotowej koła koła, a nie od manetki. jak staniesz pod ścianą, to mimo max na manetce, silnik nie ruszy.
_________________
Pojazdy ekologiczne, to takie które stoją w garażu.
 
 
Tektronic 
brygadzista
Pasjonat Elektroniki


Pomógł: 1 raz
Wiek: 27
Dołączył: 12 Paź 2013
Posty: 269
Skąd: Toruń
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015   

Wiadomo :wink:

Jak na moje to trochę za dużo kombinowania, najrozsądniejsze wydaje mi się podniesienie napięcia , nawet po prostu wymienić sterownik na wyższe napięcia, jeśli nie chcesz się bawić z tym co ma w środku.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015   

Ciepło nie zależy od napięcia, tylko od prądu silnika. W większości przypadków zmniejszenie koła średnicy powoduje wzrost sprawności silnika. Fazy są przełączane sygnałami z hali;

Przełączanie faz zależy od prędkości obrotowej koła

Jasna sprawa, wraz ze zwrostem mocy sterownika silnik ma więcej mocy, aby się szybciej zakręcić podczas jazdy. Mówię jednak tutaj o obrotach maksymalnych, silnik podczas wolnych obrotów przyspiesza do pewnej prędkości jest jakiś limit, gdzie silnik już szybciej się nie zakręci jak mu podam nawet 30A to znacznie szybciej będzie ruszał do osiągnięcia zadanych maksymalnych obrotów, potem i tak pobierze 4-5A i koniec, jak zwiększyć ten limit maksymalnych obrotów? (manetka dozuje % maksymalnych obrotów w zakresie od 0 do 100%)
Widzę, że sterownik jakiś tańszy z hallami ma 3/4 tego co sterownik z magmy, który daje większą prędkość ale nie wiem od czego to zależy. Pobór mocy po osięgnięciu tych maksymalnych obrotów jest zbliżony, podczas kręcenia kołem w powietrzu.
Silnik ma załóżmy 185RPM, ja chce wyciągnąć z niego ~500 RPM na tym samym napięciu, moc która idzie ze strownika jest już z zapasem i silnik jej nie wykorzystuje po osiągnięciu danej prędkości.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1334
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015   

widzę, że u nas na forum jeden z użytkowników sprzedaje sterowniki regulujące moment obrotowy, a nie napięcie. Z grubsza to jest to co bym potrzebował, jednak ten sterownik swoje kosztuje :(
wolałbym podrasować tańszy przez wymianę bocznika, mosfetów i części która steruje maksymalną szybkością przełączania faz.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Czw 05 Lut, 2015   

Tu jest koncepcja i wszystko wykazuje na to, że jest jak najbardziej realizowalna. Brak tylko wdrożenia planu :D
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=3053
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
wesmar 
stażysta
wesmar


Pomógł: 1 raz
Wiek: 49
Dołączył: 23 Maj 2015
Posty: 114
Skąd: W-wa
Wysłany: Czw 05 Lis, 2015   Re: Przyspieszenie prędkości obrotowej silnika poprzez stero

Nic nie piszesz o samym sterowniku na jakim chipie jest oparty. Jeżeli na CY8C3866AXI czyli PSoC3 to wystarczy potencjometr 1kohm pod odpowiedni pin. Są jeszcze 4 komparatory do maksymalnych prędkości i dokładności histerezy. Na chińskich sterownikach tych najtańszych 36v 500W za ok. 20 $ z aliexpress też sporo idzie zmienić, ale musiałbym pogrzebać w zdjęciach gdyż takowy sprzedałem. Sporo wiedzy rozpracowałem drogą reverse engineering..
Co do momentu ważne by cos(omega xt) był bliski 1. Wówczas moment = BIAN. W szerokim zakresie najlepszy jest tu kontroler lebowskiego z ostatnim firmware..
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group