ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
E-biker.pl zestawy do konwersji rowerów elektrycznych

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS - kontrola działania
Autor Wiadomość
zeeltom
[Usunięty]

Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

He, he... to ja wolę żele :P
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

borsuk, a widzisz, czemu dopiero Ty mnie poprawiasz :P

Miało być oczywiście:
Można. Problemy się pojawiają jak się rusza główne łącze "MINUS" między BMSem, a akumulatorem. Tego nie można od tak odpinać.

Wyjaśnienie:
Niebezpieczeństwo wynika z restrykcji odnośnie kolejności podłączania/odłączania elementów. Prawidłowo przy podłączaniu jest:
1. podłączamy minus BMS->Akumulator
2. podłączamy minus BMS->Sterownik
3. podłączamy złącza balansujace

i teraz można sobie odpinać BMS->Sterownik ile się chce i nic się nie stanie.

Chodzi o to, że kabelek nr 1 w złączu BMSa najczęściej jest wspólny dla wyjścia głównego minus BMS->Sterownik. Jeśli podłączymy najpierw złącze balancera mając podłączony sterownik to ten zostanie naładowany poprzez przewód nr 1 złaczki balancera. A to najprawdopodobniej spowoduje, że cienkie ścieżki przeznaczone tylko do monitorowania napięcia, a nie zasilania po prostu wyparują. A to z kolei może spowodować albo nie uruchomienie się BMSa, albo jego nieprawidłową pracę. Stąd opis prostego testu w 1 temacie, który rozwiązuje wszelakie wątpliwości przy pierwszym uruchomieniu.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

A co jeśli podłącze minus i złącze balansujące do akumulatora i podepnę to do ładowarki bez podpinania odbiornika? BMS powinien się chyba aktywować i na końcu można podłączyć odbiornik :P
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

Dużo BMSów ma złącze ładowania i złącze obciążenia w tym samym miejscu. Jakoś to działa :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
borsuk 
prezes



Pomógł: 17 razy
Dołączył: 12 Wrz 2011
Posty: 564
Skąd: Sudety
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

syntony napisał/a:
A co jeśli podłącze minus i złącze balansujące do akumulatora i podepnę to do ładowarki bez podpinania odbiornika? BMS powinien się chyba aktywować i na końcu można podłączyć odbiornik :P

Ja wyznaję zasadę, że obciążenie, albo jak wolisz odbiornik, podłącza się na końcu.
Złożyłem ostatnio dwie baterie Li-Ion 10S6P i 10S4P, które ruszyły bez problemu.
Zacząłem od przetestowania BMSów przy pomocy 10 szt. pojedynczych ogniw laptopowych.
Wystarczy jedno ogniwo poniżej np. 2,7V i BMS odcina napięcie. Dla pełnego testu trzeba umieścić takie ogniwo na każdej pozycji.
Przekonałem się przy okazji, że balansowanie ogniw to często pic. Na trzy przetestowane BMSy tylko jeden balansował po przekroczeniu 4,18V. Pozostałe być może balansowały powyżej 4,2V, ale takie napięcia były przy typowych ładowarkach nieosiągalne.
_________________
Moje rowery: BBS02B, BBS01, hub 250W.
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 910
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

tas napisał/a:
Moralizowanie pozostaw zainteresowanym. LiFe są tak samo nieodporne na głupotę i przypadki losowe jak każde inne litowe. klik
I alarmy to się jednak nie sprawdzają lepiej pod kątem niezawodności...

Instrukcja w 1 poście dotyczy BMSów zarówno na LiFe jak i na LiIon/LiPo.


Na razie nie ma odpornych litowców na głupotę ale jeżeli mają się zapalić z powodu awarii to zapalą się lipo a nie life.
 
 
syntony 
stażysta


Dołączył: 28 Gru 2014
Posty: 113
Skąd: kielce
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

borsuk napisał/a:
Ja wyznaję zasadę, że obciążenie, albo jak wolisz odbiornik, podłącza się na końcu.


Ja też właśnie obciążenie podłączam na końcu i byłem ciekaw czy dobrze robię :p

borsuk napisał/a:
Przekonałem się przy okazji, że balansowanie ogniw to często pic. Na trzy przetestowane BMSy tylko jeden balansował po przekroczeniu 4,18V. Pozostałe być może balansowały powyżej 4,2V, ale takie napięcia były przy typowych ładowarkach nieosiągalne.


U mnie też to balansowanie nie jest zbyt precyzyjne, bo ładowarka nie doładowuje akku na tyle aby załączyć balansowanie. Dopiero jak któreś ogniwo mocniej odjedzie z napięciem to się dorówna, ale wg mnie nie działa to tak jak powinno :P
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

MixhaL, Tak tak.
Te Twoje wspaniałe i wyjątkowe LiFePo4, są niepalne. ---> klik <--- :roll:

A wracając do tematu.
Zauważcie, że część ładowarek wyłącza się, jeśli prąd ładowania spadnie do poziomu 150mA, chyba po to, aby balancer BMSa nie walczył z prądem z ładowarki.
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
MixhaL 
prezes


Pomógł: 3 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Maj 2011
Posty: 910
Skąd: Lubelskie
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

Nie napisałem że są niepalne. Sam dobrze wiesz ile jest przypadków zapłonów life a ile lipo. W tym pakiecie na foto widać zę był BMS, co musiało być nie tak z BMS-em że aż się zapaliły life ?????
Jeżeli life uległo to lipo dużo wcześniej pewnie by się zchajcowało.
_________________
Cyklon
BOMBER V1, V2, V3
RAIDEN
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 72 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3241
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 20 Mar, 2015   

tas napisał/a:

Zauważcie, że część ładowarek wyłącza się, jeśli prąd ładowania spadnie do poziomu 150mA, chyba po to, aby balancer BMSa nie walczył z prądem z ładowarki.

To po pierwsze. A poza tym proste, niskiej mocy BMS mają z pewnością ustawione progi powyzej 4.20 aby ew. tlumic słabsze ogniwa ktore mają wyższe napięcie przy ladowaniu. I od zapasu napiecia zasilacza zależy czy dojdą do progu balansowania. Ale nie oczekujmy cudów sztucznego wyrównywania napiec pakietow duzej mocy gdzie BMS ma prąd balansowania raptem 40-70 mA max.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
AdamM 
młodzik


Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 80
Skąd: Chorzów/Częstochowa
Wysłany: Pon 20 Kwi, 2015   

Postanowiłem w opisany sposób przetestować swojego BMSa. Mam w nim dwie wtyczki kabli balansera. Wygląda to tak:



Wczoraj odpiąłem najpierw tę wąską wtyczkę z dwoma kablami. Ale dalej mogłem rozkręcić silnik manetką. Po odpięciu drugiej wyłączył się. Później trochę się motałem z włączeniem ale ostatecznie udało mi się go włączyć.

Dzisiaj wróciłem do tematu i testuję w ten sam sposób. Odpinam wąską wtyczkę, kręcę manetką i silnik dalej się kręci. Próbuję jeszcze raz i wciąż działa... Poszedłem do innego pokoju żeby dokładniej się wczytać w post tasa, wróciłem i już zasilanie odcięte... Rozpiąłem in na nowo połączylem kabel manetki dalej nie startuje. Podpięcie ładowarki i silnik rusza. Czyli tak jak powinno być.

W każdym razie wniosek jest chyba taki że odcięcie nie następuje natychmiastowo i może trochę minąć zanim zasilanie zostanie odcięte. Przynajmniej w tym modelu BMSa.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Pon 20 Kwi, 2015   

Tak, zauważyłem, że w przypadku niektórych urządzeń i spadku napięcia do 0 (sztuczne wyciągniecie wtyczek z gniazda) odłączenie nie następuje od razu (mowa o złączach najbliższych plusa). Ale na pewno odłącza :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1245
Skąd: Łódź
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

A powiedzcie, czy jeżeli minus jest na stałe do BMS przytwierdzony, kostka bms JEST PODPIĘTA, a w ostatnim kroku dołączony został główny + zasilający, można coś uszkodzić w BMS? (do sterownika poszła ogromna iskra, bo przecież jest kondensator).
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6168
Skąd: Beskidy
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

Aby nic nie uszkodzić na 110% - należy przestrzegać kolejności podłączania.
Przeskakująca iskra jeszcze nie świadczy o niczym złym.
Podłącz, przetestuj działanie i w drogę :)
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
atomek1000 
szef



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 08 Lis 2014
Posty: 1897
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 03 Maj, 2015   

jak boisz sie iskier można zrobić softstart do sterownika
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Batteryguru baterie do rowerów elektrycznych

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group