ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: tas
Sob 07 Gru, 2013
jaki silnik i akumulator
Autor Wiadomość
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Śro 01 Wrz, 2010   

Jeśli zależy ci na niskiej masie to litowo-jonowe - znajdziesz na Allegro jako ogniwa do laptopów (NOWE) Jest jeszcze taka sprawa, że prawdopodbnie przyjdzie ci zbudować ładowarkę i jakiś układ zabezpieczający: Ogniw KATEGORYCZNIE nie można przeładowywać, ani rozłądowywać poniżej pewnej granicy. Tzn można to zrobić o ile pojazd ma być wyposażony w opcję "autodestrukcja".

Ładowanie litowców przebiega dwustopniowo - najpierw stały prąd, napięcie sobie dochodzi do 4,20V, potem stałe napięcie i prąd sobie maleje. Dokładne informacje - Odsyłam do tematu "bezpieczne ładowanie akumulatorów litowych" na tym forum w dziale osprzęt.

U mnie na wydziale w jednym z kół naukowych (Robomatic ;) ) pojazdy były napędzane pakietami dedykowanymi do modeli zdalnie sterowanych - Zaletą jest gotowość rozwiązań, olbrzymią wadą cena i nierzadko trwałość (ogniwa budowane tak, by uzyskiwać maksymalną gęstość mocy, wytrzymujące w ten sposób niewielką ilość cykli)
_________________
No i jest :)
 
 
wiciu_sc
[Usunięty]

Wysłany: Czw 02 Wrz, 2010   

a jeśli aż tak bardzo nie zależy mi na masie? mogą być takie zwykłe żelówki? ile bym takich potrzebował?
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Czw 02 Wrz, 2010   

Zauważ , że żelowce mają minimum 6V - Albo stosujesz odpowiednio mocniejsze silniki na wyższe napięcie, albo jedziesz małymi cały czas na PWM.

Ile byś potrzebował? To zależy od mocy twoich silników - Jeśli ciągle trzymamy się tych 20W (powtarzam, to przypuszczenia co do mocy tamtego silniczka, plus to jest tylko jeden z możliwych do zastosowania!), to przy 5h potrzebujesz 100Wh z pewnym nadmiarem, gdyż akumulatory żelowe mają mierzoną pojemność 20-godzinną, im szybciej je rozładowujesz, tym mniej faktycznie energii wykorzystasz w odbiorniku, a więcej wydzielisz w samej baterii.

No, ale powiedzmy, że 100Wh:
http://www.annapol.pl/HPG060120.pdf
Potrzebowałbyś dwa takie akumulatory na przykład - Te mają podaną pojemność pięciogodzinną - ok. 10Ah. Dwie sztuki dadzą 120Wh.

Czy nie planujesz użyć jednego źródła zasilania? Mógłbyś współdzielić akumulatory trakcyjne z zasilaniem przyrządów pokładowych, jeśli te wymagają jakiegoś zasilania. Jeśli i tak już musisz obniżać napięcie na silniki, to możesz wykorzystać akumulatory 12V, a do takich są dostępne w miare tanie przetwornice - Móglbyś wykorzystać jakieś standardowe urządzenie na 230V (pod warunkiem, że strawi to, co wypuszcza z siebie przetwornica, a niekoniecznie to jest sinus :) )
_________________
No i jest :)
 
 
wiciu_sc
[Usunięty]

Wysłany: Czw 02 Wrz, 2010   

wychodzi na to, że te ogniwa będą najlepsze? Znalazłem coś takiego http://allegro.pl/ogniwa-...1206533243.html , dobre? cena całkiem przyzwoita, rzeczywiście bardzo małe i lekkie. ile takich ogniw musiałbym zastosować?
 
 
Mibars 
kierownik
Leń patentowany



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 10 Lis 2008
Posty: 382
Skąd: Nadarzyn k. W-wy
Wysłany: Pią 03 Wrz, 2010   

Pytanie o jakość tych ogniw...

Ech, policz sobie ile potrzebujesz :) Zakładana pojemność w Wh, podziel sobie przez napiecie i wyjdzie ci pojemność w Ah.

Przypominam, żebyś miał świadomość jakie niebezpieczeństwa wiążą sie z używaniem tego typu ogniw. Nie wiem, czy sie znasz, czy jesteś amatorem, wiec nie wiem na ile jesteś świadom co moze grozić np przy przypadkowym zwarciu takiego ogniwa.

Jeśli masz nieco mniejsze pojęcie na ten temat, albo chcesz po prostu mieć dodatkowy margines bezpieczeństwa, to prościej by było zasilać silniki z wyższego napięcia sterowanego PWM, chociażby poprzez mikrokontroler, albo najprościej - zbudować nakiś prosty, nieregulowany PWM, który będzie miał np stałe wypełnienie 50% i załączać bezpośrednio już takie kluczowane napięcie na silniki, uprości to sterowanie. Chyba, bo nie wiem jak to będzie sterowane ;)
_________________
No i jest :)
 
 
czarodziej 
młodzik


Wiek: 55
Dołączył: 14 Maj 2010
Posty: 69
Skąd: Nowa Wieś Ujska
Wysłany: Pon 06 Wrz, 2010   

Jakiś czas temu bawiłem się w modelarstwo samochodowe, jeszcze mam gdzieś w garażu model Asso TC3 z wypasionym wyposażeniem. Ten modelik o masie ok 1 kg napędzany jest silniczkiem Trinity Green Machine Pro Tuned. To taki lepszy wypust standardowego silnika Stock ( 27 zwoi) do zasilania używałem kilku pakietów... najmocniejszy miał 3300 mAh. Z tym wyposażeniem autko rozpędzało się do ok. 60 km/h i na full predkościach śmigał ok. 20-25 minut, na najmocniejszym pakiecie.
Myślę, że do Twojego projektu możesz spokojnie użyć elementów modelarskich i przystosować je. Przede wszystkim większe przełożenie na koła. Bo silniki kręcą się do 30 tyś obr/min. Przy większym przełożeniu prąd pobierany przez silnik będzie na tle mały, że do kilku-godzinnej jazdy wystarczą ze cztery pakiety.
Wszystkie komponenty dostaniesz w sklepach modelarskich za śmieszne pieniądze. Popularne silniki 27 zwojowe to koszt góra 100 zł. Regulator dwukierunkowy do takiego silnika to ok. 150-200 zł. pakiety NiCd czy NiMh do modeli to koszt ok. 100 zl. I masz gotowy napęd. Sterowanie to już kwestia gustu.
 
 
rarek 
dyrektor


Wiek: 50
Dołączył: 24 Paź 2008
Posty: 476
Skąd: Ozorków
Wysłany: Wto 14 Wrz, 2010   

Ktoś próbował zastosować takie ogniwa?
http://allegro.pl/akumula...1221678514.html
1kWh wychodzi 250pln!
_________________
24S LiFePO4 30Ah; 66s2p NiMH 6,5Ah;
26s2p 53Ah lipol; 26s54p 2,2Ah Li-ion;
http://egear.pl
 
 
jarmata
[Usunięty]

Wysłany: Czw 16 Wrz, 2010   

jesli ma byc silnik 100w to proponuje ponizszy

http://allegro.pl/silnik-...1219870852.html
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group