|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
Nowa bateria przestała działać |
Autor |
Wiadomość |
stiw
początkujący
Wiek: 63 Dołączył: 27 Mar 2022 Posty: 5 Skąd: swd
|
Wysłany: Pon 25 Lip, 2022 Nowa bateria przestała działać
|
|
|
Witam kolegów. Zrobił mi się mały duży problem. Mam zrobiony rower elektryczny z zestawu zakupionego w Chinach silnik 350w bateria bidonowa 36v 12ah o takim oznaczeniu JS-DW36V12AH G25 B20A 2111 0003. Bateria w sumie była góra 10 razy podładowyana od ok.50% rozładowania. Po kolejnym doładowaniu (ładowarka świeci na zielono), nie "puszcza"napięcia. Kontrolki na wyświetlaczu led zapalą się i zaraz gasną. Jak sprawdzałem napięcie na stykach baterii to przez sekundę jest 40v i momentalnie spada do 20V. jak podłączę ładowarkę i sprawdzam napięcia na stykach to jest 42V. Nie wiem czy wystarczająco opisałem problem, ale może ktoś pomógł by mnie naprowadzić na przyczynę problemu |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 800 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Wto 26 Lip, 2022
|
|
|
Podstawowym błędem użytkowników jest wyłącznie ładowarki zaraz po zapaleniu zielonej diody. To jest błąd, bo wtedy zazwyczaj następuje wyrównywanie sekcji i odłączenie ładowarki w tym momencie powoduje rozjazd pięter. Bo wtedy jedne piętra się rozładowują balanserem, a inne nadal się ładują. Należy też pamiętać o doładowaniu baterii raz na miesiąc w czasie, gdy się nie jeździ. Po zapaleniu zielonej diody należy nie odłączać ładowarki jeszcze przez kilka godzin. Objaw, który opisujesz, może być spowodowany rozładowaniem jednej z sekcji. Trzeba rozebrać obudowę i zmierzyć napięcie na sekcjach, albo bezpośrednio na ogniwach, albo na wtyczce BMS po jej wyjęciu z BMS. Teoretycznie napięcia na sekcjach powinny być jednakowe z dokładnością, powiedzmy, +-0,02V. Jeśli jest inaczej trzeba ręcznie wyrównać napięcia na sekcjach dedykowaną ładowarką 4,2V, lub zasilaczem laboratoryjnym. Dobrze jest przy okazji sprawdzić działanie BMS. Jego balansowanie, o ile ma i przynajmniej napięcie odcięcia ładowania po przekroczeniu napięcia 4,25V na każdą sekcję. Zetknąłem się ostatnio z BMS w hulajnogach, które nie odcinały ładowania i ogólnie nie mają balanserów. Musiałem ręcznie wyrównywać sekcje i wymienić BMS-y na nowe. Trzeba jednak pamiętać, że jest to dość czasochłonne. Jeden z nich 13S8P wyrównywałem 12 dni. Ale się udało i akumulator jest teraz w pełni sprawny. Rozładowanie jednej z sekcji może być spowodowane upływnością jednego z ogniw, które rozładowuje całą sekcję. Wtedy trzeba rozpiąć całą sekcję z jednej strony, tak by wszystkie ogniwa w sekcji były rozłączone, odczekać dzień i zmierzyć napięcia na każdym ogniwie. Jeśli któreś ma niższe napięcie niż pozostałe, to trzeba to ogniwo wymienić i ponownie naładować do napięcia równego innym sekcjom. Niedawno sprawdzałem BMS w baterii, która ma około roku i okazało się, że początek balansowania miał na poziomie 4,28V i spadał do 4,19. Niestety, to bez sensu, bo praktycznie ogniwo nigdy nie naładuje się do napięcia 4,28V przy normalnie działającej ładowarce, chyba, że cały pakiet jest totalnie rozjechany. I właśnie ten BMS spowodował rozładowanie jednej sekcji do zbyt niskiego napięcia, któremu nie pomogło ładowanie pomimo niby sprawnego BMS. Dlatego piszę o sprawdzaniu samego BMS przed montażem w pakiecie. Bo to różnie bywa z tymi BMS-ami. A później wiąże się to z naprawą baterii. |
_________________ http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Śro 27 Lip, 2022 Re: Nowa bateria przestała działać
|
|
|
stiw napisał/a: | może ktoś pomógł by mnie naprowadzić na przyczynę problemu |
Wyglada na to, że BMS blokuje baterię. Może to wystapić w przypadku zbyt dużego rozjazdu napięć na poszczególnych sekcjach baterii, lub przy jej przeciążeniu.
Czy podczas pomiarów i ładowania baterii odłączasz ją od kontrolera? Uszkodzenie kontrolera też moze być przyczyną. Czy bateria ma wyłącznik? Jeśli tak trzeba go sprawdzić.
Może być też uszkodzony sam BMS. Chińczycy bardzo często stosują BMSy bez balansowania i wtedy dywagacje Zeeltoma na ten temat mozesz sobie darować. Zamiast czekać godzinami po załączeniu zielonej diody warto to sprawdzić, w dodatku obecnie większość ładowarek całkowicie wyłącza prąd po zapaleniu zielonej diody (to też warto sprawdzić). |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Śro 27 Lip, 2022
|
|
|
po primo spróbuj to zareklamować. jeśli kupiłeś w dużym sklepie z wysyłką z eu to potraktują Cię poważnie. no i dlaczego nie warto chociaż spróbować? powodzenia |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 800 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Śro 27 Lip, 2022
|
|
|
Większość ładowarek wyłącza napięcie? Skąd to stwierdzenie? Ja mam inne doświadczenia z ładowarkami, a przeszło ich przez moje ręce naprawdę dużo. Stwierdzam to, co pokazało mi doświadczenie z nimi. Zielona dioda zazwyczaj zapala się poniżej ustalonego prądu ładowania a napięcie jest na nich nadal cały czas. Łatwo to sprawdzić włączając ładowarkę bez ładowania. Zapewne zaświeci się zielona dioda a na wtyczce będzie znamionowe napięcie. Są też nieliczne ładowarki, które podają napięcie dopiero po wykryciu podłączonego akumulatora, ale bardzo rzadko takie spotykałem.
Moje dywagacje są opisem moich doświadczeń z ładowarkami i pakietami. Pakiety bez BMS z balanserem dość szybko się rozjeżdżają, a te z balanserem wymagają pozostawienia napięcia na czas balansowania. Każdy zrobi po swojemu. |
_________________ http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Czw 28 Lip, 2022
|
|
|
zeeltom napisał/a: | Większość ładowarek wyłącza napięcie? Skąd to stwierdzenie? |
Moich większośc, a mam ich teraz 5. Są różne ładowarki oraz różne BMSy. Ja ładuję często z użyciem watomierza i widzę kiedy włącza sie dioda, jaka charakterystykę ma ładowarka oraz ile Ah i Wh zostało pobranych. Niektóre ładowarki maja bardzo krótki okres (fazę) stałego napięcia.
W wielu tanich i popularnych BMSach balansowanie (jeżeli jest) jest bardzo małym prądem i praktycznie przy większych pojemnosciach baterii nie ma znaczenia.
Jako ciekawostkę podam, ze bateria 20S20P z rozjazdami na poziomie 8 mV przy użyciu BMSa ANT z prądem balansowania 120mA i funkcją autobalance (wymuszenie balansowania bez ładowarki) balansowała mi się 24 godziny.
Pakiety rozjeżdzają się jeżeli są zrobione z ogniw niskiej jakości, z odzysku, z ogniw o różnych pojemnościach, oraz przeciążanych. Z moich doświadczeń bateria złożona z porządnych przetestowanych i nie nadmiernie obciążanych ogniw nie wymaga balansowania. (oczywiście wstępnie ogniwa muszą być dokładnie zbalansowane). |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 800 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Pią 29 Lip, 2022
|
|
|
Mając baterie z napięciami 4.12 i 4,20V to nie dziwota, że balansowanie długo trwa. U mnie rozjazdy są rzędu 2-3 mV i balansowanie prądem rzędu 30-50 mA też trwa dość długo. Mam baterię 13S22P i wstępne balansowanie trwało kilka dni. Teraz po każdej jeździe podłączam ładowarkę i zostawiam do rana. Sekcje się szybko balansują, bo rozjazdy są niewielkie.
Koszt balansera o dużym prądzie jest dość duży. Jak się dba o akumulator, to wystarczy BMS o typowym prądzie balansowania rzędu kilkudziesięciu mA.
Zapytaj się użytkowników rowerów ilu z nich ma pakiety zrobione z nowych ogniw a ilu z depakietu. Różnica w cenie ogniw może sięgać nawet 10 krotności ceny ogniw nowych i z depakietu. Te z depakietu można spokojnie posegregować pod względem pojemności, napięć i RW. Osobiście wolę kupić taniej i zbudować pakiet za 500 zł, niż za 2000. Który wcale nie będzie gorszy od pakietu z nowych ogniw. Pod warunkiem dbania o cały zestaw. Zbudowałem kilkadziesiąt pakietów z ogniw z depakietów. Działają prawidłowo od kilku lat i mam zero reklamacji od użytkowników.
Każdy postąpi według swojego uznania. Jeden wyda parę tysięcy na baterię, inny kilkaset złotych, a będą mieli takie same parametry baterii. Według uznania Kwestia dbania o ładowanie i korzystanie z pakietów. |
_________________ http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Pią 29 Lip, 2022
|
|
|
zeeltom napisał/a: |
Zapytaj się użytkowników rowerów ilu z nich ma pakiety zrobione z nowych ogniw a ilu z depakietu.. |
Nie muszę sie nikogo pytać, bo sam mam takie.
Akurat w temacie jest mowa o nowej chińskiej baterii, więc skończmy trucie nie na temat i sugerowanie, że bateria nie działa po 10 użyciach, ponieważ nie była balansowana. |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 800 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Pią 29 Lip, 2022
|
|
|
Wiesz, co piszesz? Gdzie napisałem, że bateria nie działa po 10 użyciach? Ogólnie staram się stwierdzić, że balansowanie przedłuża życie pakietu. To tyle, a może dla niektórych "aż" tyle
Co do sprawności chińskich pakietów, to mam dużo do powiedzenia, ale może nie w tym temacie. |
_________________ http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl |
|
|
|
|
andypip
prezes
Pomógł: 50 razy Wiek: 63 Dołączył: 06 Kwi 2019 Posty: 641 Skąd: Legnica
|
Wysłany: Sob 30 Lip, 2022
|
|
|
oj Panowie. Wasza dyskusja się rozjechała jak bateria z depakietów
Przypomnę, że kolega ma problem z nowym aku ładowanym ca 10 x.
Więc, na mój maly rozumek, rozjechanie ogniw raczej odpada.
Podtrzymuję zdanie co do reklamacji.
Tak na marginesie: ogniwa z depakietu są zawsze w pewnym stopniu zdegenerowane. To nie flaszka z dobrym winem, czas nie jest ich przyjacielem. Co nie zmienia faktu, że dobrze wykonana bateria z używek ma b. dobry stosunek cena/jakość. Lecz nie przebije trwałością nowej /dobrze wykonanej/.
Oczywiście wyłaczając przypadki losowe. |
_________________ Starość to stan umysłu |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 800 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Sob 30 Lip, 2022
|
|
|
A czym się różnią nowe ogniwa z depakietu od ogniw nie zgrzewanych? Tym, że nie były zgrzane? Większość depakietu, to są nowe ogniwa źle zgrzane. Dlatego wolę ogniwa lutować, a nie zgrzewać. Kwestia gustu. Wielokrotnie, przy rozbiórce depakietów widziałem , że te zgrzewy są do bani, bo rozrywają się przy lekkim pociągnięciem blaszek. Twierdzenie, że nówki są OK nie zawsze ma się do rzeczywistości, że wszystko jest OK. Nawet nowe ogniwa mogą mieć felery. Wiem to po serwisie zupełnie nowych pakietów w serwisie hulajnóg, gdzie obecnie mam z nimi do czynienia. I nikt mi nie wmówi, że zupełnie nowe pakiety są rewelacyjne i nie wymagają serwisowania. Piszę o tym wszystkim po wielokrotnych problemach z pakietami, niby nowymi. Może nie mam racji, ale praktyka pokazuje coś innego, niż zdanie kolegi.
Podstawowym serwisem baterii jest sprawdzenie, czy BMS ma balansowanie. Sprawdzenie napięć na każdej sekcji. Krótkie ładowanie i rozładowanie pakietu. A kwestia, czy to są nowe ogniwa, czy inne, to zupełnie inna sprawa. Nawet zupełnie nowe ogniwa mogą mieć różne parametry i to później wyłazi w pakiecie. |
_________________ http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl |
|
|
|
|
borsuk
prezes
Pomógł: 25 razy Dołączył: 12 Wrz 2011 Posty: 687 Skąd: Sudety
|
Wysłany: Nie 31 Lip, 2022
|
|
|
zeeltom napisał/a: | A czym się różnią nowe ogniwa ... |
Zeeltom może tak w nieskończoność...
A Stiw wcale sie nie odzywa - pewno juz dawno rozwiązał problem i jak większość użytkowników nie informuje o tym na forum.
(Mogło sie okazać, ze nie było styku na kablach, albo zapomniał włączyć przełącznik ) |
_________________ Mój rower: BBS02B |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 800 Skąd: Żyrardów
|
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 07 Sie, 2022
|
|
|
Bajki o depakietach za 5-8 zł to bajki z innej epoki. Obecne ceny nowych ogniw są w granicach 110 % cen tych DOBRYCH z depakietu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
zeeltom
prezes zeeltom
Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 13 Gru 2021 Posty: 800 Skąd: Żyrardów
|
Wysłany: Nie 07 Sie, 2022
|
|
|
Ostatnio brałem trochę ogniw w cenie 5-6 zł za ogniwo. Z depakietu. Sprawne, trzymające swoje parametry. Tym się różnią od nowych, że mają ślady po zgrzewach i część ma uszkodzone koszulki. |
_________________ http://zeeltom.mojeforum.net
https://zeeltom.vxm.pl |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|