|
ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITERRowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie
|
BMS i awaryjna jazda na rozładowanej baterii |
Autor |
Wiadomość |
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 18 Sie, 2015
|
|
|
przenikanie napisał/a: | .. Jak mi znów odetnie przy 46V zamiast przy 40, to w tym momencie otworzę i pomierzę napięcie na pakietach. |
Pamiętaj że po ustaniu obciążenia, napięcie na li-ionach wyraźnie wzrasta i gdy otworzysz i pomierzysz te napięcia na luzie, to wyniki mogą być nieoczywiste tzn mogą wykazywać małe różnice, które w rzeczywistości są większe a nawet inaczej się rozkładają przy chwilowym dużym obciążeniu. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015
|
|
|
Podepnę się pod temat, bo ja jestem autorem wszystkich baterii, składam je dla taty i sam na nich jeżdżę
Co zauważyłem to podobny efekt mam u siebie w rowerze. Od kąt zastosowaliśmy ogniwa od tabletów to dzieją się cuda. Balancer odcina ponieważ spada napięcie na któreś z cel - wiadomo trzeba pomierzyć. Ponieważ baterie miały być nowe, to wyrywkowo pomierzyłem kilka i nie było z nimi problemu. Rower który użytkuje "przenikanie" ma sterownik około 20A max prądu. Pojemność baterii wynosi około 30Ah, a maksymalny prąd dla ogniwa to 2.0C.
Dysponuję ichargerem 106b+.
Po zlutowaniu ogniw w pakiety 13S10P podłączyłem ichargera do pierwszej piątki i chciałem uzyskać jakieś dane końcowe z pojemności. Prąd rozładowania dałem na max czyli 6,5A i leciał w dół zgodnie z prawem ohma i zrobiona przeze mnie opornicą podłączoną w tryb discharge+
W końcowej fazie rozładowania prądem zbliżonym do 6A jedne cele miały 3V a najmniej trzymająca miała 2,5 i ładowarka odcięła. Nie były idealnie równe ale sprubowałem zinterpolować wykres i zobaczyłem w którym momencie wykresy się załamują. Na tej podstawie obliczyłem, że zespoły ogniw 10P są nierówne około 300mA.
Na dzień dzisiejszy sam borykam się z problemem poprawnego zmontowania baterii i mam u siebie ten sam problem. Robiłem pomiar ja mam akurat baterię 10S8P i dzisiaj BMS odciął mi przy 35,5V no to wracałem na pedałach wściekły zaraz po powrocie dokonałem pomiarów ogniw:
3,67 3,68 3,69 ... 3,24 3,68 ; 3,69; 3,68.
Cóż cela, która miała 3,24V na pewno jest mniej wydajna niż pozostałe i chyba powinienem ją rozlutować i sprawdzić pojemność wszystkich ogniw w tym zespole.
Zastanawiam się, czy zaopatrzenie w ładowarkę modelarską np. TURNIGY REAKTOR ma opcję rozładowywania prądem 20A przy zewnętrznym źródle pochłaniania energii jest lekarstwem na sprawdzenie jak realnie bateria będzie się zachowywała przy podłączeniu do roweru? Bo w tedy miałbym wgląd czy ogniwa siadają pod obciążeniem przypuśćmy, że amperaż który ciągnie sterownik jest ograniczony do 20A. Wolałbym jakoś sprawdzic jeszcze baterię przed montażem, żeby nie było więcej niespodzianek i modzić do tąd, aż bateria nie będzie idealnie równa.
Czy na rozjeżdżające się cele może mieć również wpływ nierównomierny wykres (różnice w napięciu w danej chwili na ogniwie) jeżeli pojemność końcowa ogniw jest równa? |
|
|
|
|
Eryk1000
szef
Pomógł: 25 razy Wiek: 40 Dołączył: 22 Lis 2013 Posty: 1119 Skąd: Wadowice
|
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015
|
|
|
A nie lepiej zrobić sobie sztuczne obciążenie i obciążyć każdy segment tak powiedzmy na 2c przez kilka minut z wpiętym miernikiem w ten segment. Od razu zobaczysz co ten segment jest warty, podejrzewam że pierwsze wnioski będzie można wyciągnąć po kilku sekundach Ale jak kto woli można kupić drogą ładowarkę albo garść rezystorów |
_________________ Jeżdżę na :
E-Giant Terrago
Viking Power 6000W + |
|
|
|
|
JerzyZ
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 7 razy Dołączył: 16 Lip 2010 Posty: 794 Skąd: Warszawa - Ursynów
|
|
|
|
|
glebor
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 6 razy Dołączył: 10 Lis 2014 Posty: 1334 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2015
|
|
|
Ja pamiętam jak to sprawdzałem ichargerem to jedna z celi faktycznie trzymała gorzej. Wygląda, że to ta sama cela, która miała o 300mA mniej niz inne, ale już nie chciało mi sie tego poprawiać. Skojarzyłem jeszcze jeden fakt, że zmieniłem dostawcę BMSów.
Jutro zrobię najprostszą rzecz: odepnę BMSa, zmostkuje mu minusy na chwilę i podepnę obciążenie i przejadę multimetrem kostkę balancera i wszystko będę wiedział na której celi spada (która jest pusta) ale wydaje mi się, że jeżeli wszystkie trzymają równo +/- 0,02V a jedna trzyma 3,24 to raczej od niej zacznę pomiary jeżeli spadnie szybko poniżej 3V to odlutowuje ogniwa i lecą na ichargera, odrzucę gorsze z pakietu i powstawiam lepsze.
Swoją drogą, to jeżeli bateria miała 3,24 a po 3 godzinach to ogniwo miało 3,35 a reszta ogniw miała 3,68 a teraz ma 3,70 to działa on prawidłowo, bo wygląda jakby usiłował wyrównać tą niższą celę, albo ona samoczynnie tyle wstała jak nie dostawała obciążenia... Inne baterię na takim samym balancerze od innego sprzedającego podczas rozładowywania były równe aż do końca. Poniżej 3,08 pojawiały się drobne różnice, ale faktycznie niektóre miały 3,02 a inne cele już 2,7 i mi odcinał zasilanie. Sęk w tym, że średnia była na poziomie 3,0V z baterii i napięcie na wyświetlaczu mówiło kiedy można się spodziewać odcinki, a teraz nie wiadomo... |
_________________ Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie
Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com
TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10% |
|
|
|
|
WojtekErnest
szef
Pomógł: 78 razy Dołączył: 18 Sie 2012 Posty: 3453 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2015
|
|
|
Na pewno segment który na postoju, po rozladowaniu ma 3,24 a pozostale 3,5-3,6, jest do wymiany.
Jednak trzeba pamiętać że miarodajny pomiar napięcia jest W TRAKCIE obciążenia, bo po spadku prądu napięcie segmentów rośnie i wtedy mogą być nawet male różnice.
Dlatego wstępną laboratoryjna próbą, warto obciążyć i zmierzyć napiecie po kilkunastu min obciążania takim prądem max jakim jest obciążony w rowerze.
Dopiero takie względnie równe segmenty jest sens montować na gotowo i zapinac BMS.
Po zmontowaniu, w trakcie jazdy, wstrząsów, temperatury też się mogą zdarzać niespodzianki.
Wtedy raz na jakiś czas 'prawdę' Ci powie wielokananalowy monitor.
A w wersji uproszczonej, jeśli wiemy który segment jest najsłabszy, wystarczy prosty buzerek 1S za 2$ i w trakcie jazdy będziesz słyszał gdy osiągnie 3,3 V i odpuscisz gaz.
To nawet bezpieczniejsze niż pomiar napiecia pakietu ogółem.
Moja rada na koniec, zrób zapasowy segment który w razie koniecznosci szybko zastąpi ten najslabszy. |
_________________ Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555 |
|
|
|
|
Szczygiel
brygadzista
Pomógł: 1 raz Dołączył: 18 Lut 2006 Posty: 226 Skąd: Siedlce
|
|
|
|
|
przenikanie
Zasłużony dla zlotu EV
Pomógł: 2 razy Dołączył: 23 Gru 2013 Posty: 392 Skąd: Łódź
|
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2015
|
|
|
No to się wyjaśniło. BMS uwalony był. Ale przynajmniej bateria dokładnie sprawdzona. Objawy uwalenia BMSa były bardzo niespecyficzne. Co jakiś czas, dość nieregularnie, co kilka dni na przykład, wyłączał zasilanie roweru. Czasem po dłuższym postoju (wszystkie odbiorniki wyłączone) i niezależnie od stopnia naładowania baterii (odciął np,. gdy bateria 13s miała 53V i wtedy to się naprawdę wkurzyłem. Raz włączał się natychmiast po podpięciu ładowarki, a innym razem nie, trzeba było rozpinać kostki i dopiero wtedy wstawał. Generalnie było coraz gorzej. W końcu wykluczyłem wszystko inne, wywaliłem śmiecia, założyłem nowy (lepszy i mocniejszy) i jest spokój. |
_________________ Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|