ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
BMS i awaryjna jazda na rozładowanej baterii
Autor Wiadomość
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 18 Sie, 2015   

przenikanie napisał/a:
.. Jak mi znów odetnie przy 46V zamiast przy 40, to w tym momencie otworzę i pomierzę napięcie na pakietach.

Pamiętaj że po ustaniu obciążenia, napięcie na li-ionach wyraźnie wzrasta i gdy otworzysz i pomierzysz te napięcia na luzie, to wyniki mogą być nieoczywiste tzn mogą wykazywać małe różnice, które w rzeczywistości są większe a nawet inaczej się rozkładają przy chwilowym dużym obciążeniu.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

Podepnę się pod temat, bo ja jestem autorem wszystkich baterii, składam je dla taty i sam na nich jeżdżę ;)

Co zauważyłem to podobny efekt mam u siebie w rowerze. Od kąt zastosowaliśmy ogniwa od tabletów to dzieją się cuda. Balancer odcina ponieważ spada napięcie na któreś z cel - wiadomo trzeba pomierzyć. Ponieważ baterie miały być nowe, to wyrywkowo pomierzyłem kilka i nie było z nimi problemu. Rower który użytkuje "przenikanie" ma sterownik około 20A max prądu. Pojemność baterii wynosi około 30Ah, a maksymalny prąd dla ogniwa to 2.0C.

Dysponuję ichargerem 106b+.
Po zlutowaniu ogniw w pakiety 13S10P podłączyłem ichargera do pierwszej piątki i chciałem uzyskać jakieś dane końcowe z pojemności. Prąd rozładowania dałem na max czyli 6,5A i leciał w dół zgodnie z prawem ohma i zrobiona przeze mnie opornicą podłączoną w tryb discharge+
W końcowej fazie rozładowania prądem zbliżonym do 6A jedne cele miały 3V a najmniej trzymająca miała 2,5 i ładowarka odcięła. Nie były idealnie równe ale sprubowałem zinterpolować wykres i zobaczyłem w którym momencie wykresy się załamują. Na tej podstawie obliczyłem, że zespoły ogniw 10P są nierówne około 300mA.

Na dzień dzisiejszy sam borykam się z problemem poprawnego zmontowania baterii i mam u siebie ten sam problem. Robiłem pomiar ja mam akurat baterię 10S8P i dzisiaj BMS odciął mi przy 35,5V no to wracałem na pedałach wściekły :D zaraz po powrocie dokonałem pomiarów ogniw:
3,67 3,68 3,69 ... 3,24 3,68 ; 3,69; 3,68.
Cóż cela, która miała 3,24V na pewno jest mniej wydajna niż pozostałe i chyba powinienem ją rozlutować i sprawdzić pojemność wszystkich ogniw w tym zespole.

Zastanawiam się, czy zaopatrzenie w ładowarkę modelarską np. TURNIGY REAKTOR ma opcję rozładowywania prądem 20A przy zewnętrznym źródle pochłaniania energii jest lekarstwem na sprawdzenie jak realnie bateria będzie się zachowywała przy podłączeniu do roweru? Bo w tedy miałbym wgląd czy ogniwa siadają pod obciążeniem przypuśćmy, że amperaż który ciągnie sterownik jest ograniczony do 20A. Wolałbym jakoś sprawdzic jeszcze baterię przed montażem, żeby nie było więcej niespodzianek i modzić do tąd, aż bateria nie będzie idealnie równa.

Czy na rozjeżdżające się cele może mieć również wpływ nierównomierny wykres (różnice w napięciu w danej chwili na ogniwie) jeżeli pojemność końcowa ogniw jest równa?
 
 
Eryk1000 
szef


Pomógł: 25 razy
Wiek: 40
Dołączył: 22 Lis 2013
Posty: 1119
Skąd: Wadowice
Wysłany: Śro 09 Wrz, 2015   

A nie lepiej zrobić sobie sztuczne obciążenie i obciążyć każdy segment tak powiedzmy na 2c przez kilka minut z wpiętym miernikiem w ten segment. Od razu zobaczysz co ten segment jest warty, podejrzewam że pierwsze wnioski będzie można wyciągnąć po kilku sekundach :) Ale jak kto woli można kupić drogą ładowarkę albo garść rezystorów :P
_________________
Jeżdżę na :

E-Giant Terrago

Viking Power 6000W +
 
 
JerzyZ 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 16 Lip 2010
Posty: 794
Skąd: Warszawa - Ursynów
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2015   

Pakiet najgorszy po jeździe nie musi być najgorszy w czasie jazdy. Ja bym zalecał woltomierz wielokanałowy, np.
https://www.hobbyking.com...Search=cell-log
lub
https://www.hobbyking.com...trSearch=hk-010
a w ostateczności sygnalizator
https://www.hobbyking.com...20¤tPage=
Po wykryciu najgorszego ogniwa można zająć się jego naprawą/wymianą.
 
 
glebor 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 10 Lis 2014
Posty: 1333
Skąd: Łódź
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2015   

Ja pamiętam jak to sprawdzałem ichargerem to jedna z celi faktycznie trzymała gorzej. Wygląda, że to ta sama cela, która miała o 300mA mniej niz inne, ale już nie chciało mi sie tego poprawiać. Skojarzyłem jeszcze jeden fakt, że zmieniłem dostawcę BMSów.

Jutro zrobię najprostszą rzecz: odepnę BMSa, zmostkuje mu minusy na chwilę i podepnę obciążenie i przejadę multimetrem kostkę balancera i wszystko będę wiedział na której celi spada (która jest pusta) ale wydaje mi się, że jeżeli wszystkie trzymają równo +/- 0,02V a jedna trzyma 3,24 to raczej od niej zacznę pomiary jeżeli spadnie szybko poniżej 3V to odlutowuje ogniwa i lecą na ichargera, odrzucę gorsze z pakietu i powstawiam lepsze.

Swoją drogą, to jeżeli bateria miała 3,24 a po 3 godzinach to ogniwo miało 3,35 a reszta ogniw miała 3,68 a teraz ma 3,70 to działa on prawidłowo, bo wygląda jakby usiłował wyrównać tą niższą celę, albo ona samoczynnie tyle wstała jak nie dostawała obciążenia... Inne baterię na takim samym balancerze od innego sprzedającego podczas rozładowywania były równe aż do końca. Poniżej 3,08 pojawiały się drobne różnice, ale faktycznie niektóre miały 3,02 a inne cele już 2,7 i mi odcinał zasilanie. Sęk w tym, że średnia była na poziomie 3,0V z baterii i napięcie na wyświetlaczu mówiło kiedy można się spodziewać odcinki, a teraz nie wiadomo...
_________________
Posiadam nowe zestawy napędowe 250-1700w 36-48v akumulatory w bidonie sanyo ga 48v 17.5Ah
Robię aku na zamówienie w prostopadłościanie i trójkącie

Pełna oferta:
epojazdy.blogspot.com

TEL: 796782663
Przy odbiorze osobistym - 10%
 
 
WojtekErnest 
szef


Pomógł: 78 razy
Dołączył: 18 Sie 2012
Posty: 3453
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2015   

Na pewno segment który na postoju, po rozladowaniu ma 3,24 a pozostale 3,5-3,6, jest do wymiany.
Jednak trzeba pamiętać że miarodajny pomiar napięcia jest W TRAKCIE obciążenia, bo po spadku prądu napięcie segmentów rośnie i wtedy mogą być nawet male różnice.
Dlatego wstępną laboratoryjna próbą, warto obciążyć i zmierzyć napiecie po kilkunastu min obciążania takim prądem max jakim jest obciążony w rowerze.
Dopiero takie względnie równe segmenty jest sens montować na gotowo i zapinac BMS.
Po zmontowaniu, w trakcie jazdy, wstrząsów, temperatury też się mogą zdarzać niespodzianki.
Wtedy raz na jakiś czas 'prawdę' Ci powie wielokananalowy monitor.
A w wersji uproszczonej, jeśli wiemy który segment jest najsłabszy, wystarczy prosty buzerek 1S za 2$ i w trakcie jazdy będziesz słyszał gdy osiągnie 3,3 V i odpuscisz gaz.
To nawet bezpieczniejsze niż pomiar napiecia pakietu ogółem.
Moja rada na koniec, zrób zapasowy segment który w razie koniecznosci szybko zastąpi ten najslabszy.
_________________
Użytkownik składaka Kross/Grand Ametyst 24 cale, zasil. 42 V-600 W oraz Bora 602 INTERBIKE
http://forum.arbiter.pl/viewtopic.php?t=1555
 
 
Szczygiel 
brygadzista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 18 Lut 2006
Posty: 226
Skąd: Siedlce
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2015   

Koledzy, tak na boku tematu, ma według Was to sens:
http://www.ebikes.ca/prod...e-satiator.html
szczególnie chodzi mi o informację, że obniżenie napięcia celi przy ładowaniu zwiększa znacząco ilość cykli ładowania.
Na swoim pulsarze mogę zdejmować napięcie dowolnie. Swoją drogą, co myślicie o tej ładowarce?
_________________
Pozdrawiam, https://sites.google.com/site/ergodrive/
 
 
przenikanie 
Zasłużony dla zlotu EV



Pomógł: 2 razy
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 392
Skąd: Łódź
Wysłany: Sob 12 Wrz, 2015   

No to się wyjaśniło. BMS uwalony był. Ale przynajmniej bateria dokładnie sprawdzona. Objawy uwalenia BMSa były bardzo niespecyficzne. Co jakiś czas, dość nieregularnie, co kilka dni na przykład, wyłączał zasilanie roweru. Czasem po dłuższym postoju (wszystkie odbiorniki wyłączone) i niezależnie od stopnia naładowania baterii (odciął np,. gdy bateria 13s miała 53V i wtedy to się naprawdę wkurzyłem. Raz włączał się natychmiast po podpięciu ładowarki, a innym razem nie, trzeba było rozpinać kostki i dopiero wtedy wstawał. Generalnie było coraz gorzej. W końcu wykluczyłem wszystko inne, wywaliłem śmiecia, założyłem nowy (lepszy i mocniejszy) i jest spokój.
_________________
Hase Kettwiesel 60V/2kW
Hase Lepus 48V/0.5kW
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group