ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER Strona Główna

ROWERY I INNE POJAZDY ELEKTRYCZNE - FORUM ARBITER

Rowery, trójkołowce, ryksze, skutery, hulajnogi i inne lekkie pojazdy elektryczne
Porady, zdjęcia, filmy, konstrukcje, opinie


FAQFAQ  SzukajSzukaj  Szukaj z GoogleSzukaj z google  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Watomierz z pomiarem cel V03
Autor Wiadomość
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

Czy ktoś z was wie, jak jest rozwiązane ograniczenie napięcia manetki np. w Cycle Analyst?
Jeszcze nie testowałem, ale najprawdopodobniej użyję potencjometru cyfrowego. Ciekawi minie jak to jest u konkurencji. Może ma ktoś schemat albo chociaż zdjęcie płytki głównej CA?
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

W jakim sensie ograniczenie napięcia? Regulator? Czy część odpowiedzialna za zadawanie napięcia na wejście sterujące sterownika?
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

Chodzi mi o element odpowiedzialny za zadawanie/zmienianie sygnału z manetki do sterownika.
Rozumiem to tak, że sygnał ze złącza CA to ten sam sygnał który pochodzi z manetki.

Tak to sobie wyobrażam, że zrobili jakiś układ który ogranicza sygnał z manetki.

Sygnał z manetki zmienia się np. od 0.5V do 4.5V i oczywiście kręcąc manetką zmieniamy tę wartość.
Włączamy ograniczenie prędkości do wartości 20km/h. Nadal kręcąc manetką zmieniamy wartość napięcia na wyjściu sygnałowym, ale gdy prędkość przekracza wartość 20km/h, jakiś układ musi ograniczyć sygnał z manetki. W skutek tego rower zacznie zwalniać. Dodatkowo układ musi cały czas pozwalać na sterowanie manetką od 0.5 do np 2V.

A może to działa zupełnie inaczej?
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

Może odczytuje sygnał z manetki i generuje inny ( emuluje manetkę ).
Potencjometr cyfrowy jest uważam dobrym rozwiązaniem. Można by też dać przywieranie tranzystorem do masy.
edyta

tu coś jest
https://www.electricbike.com/cycle-analyst-v3/
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

Emulowanie manetki dawało by nieograniczone możliwości, ale zwróć uwagę, że sygnał manetki nie jest nigdzie odłączony (przerwany) od sterownika.
Złącze CA tylko podaje go do watomierza. Dodatkowo emulowanie manetki mogło by być niebezpieczne w przypadku błędu programowego. Watomierz przez pomyłkę mógłby podać pełny sygnał na koło w najmniej odpowiedniej chwili.
Układ obcinający napięcie np. sterowana dioda zenera byłby bezpieczniejszy.

Dzięki za link.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Śro 06 Sty, 2016   

CA tylko podszywa się pod manetkę a do CA jest podpięta właściwa manetka. Ja bym to zrobił na bazie PWM i filtru dolnoprzepustowego. Muszę to przetestować.
 
 
qaz33 
szef
qaz33


Pomógł: 15 razy
Dołączył: 07 Kwi 2014
Posty: 1464
Skąd: Gdynia
Wysłany: Czw 07 Sty, 2016   

Wejscie do CA na manetke i wyjscie emulowanego sygnalu manetki z CA do sterownika to dwie osobne rzeczy dlatego wlasnie CA jest taki fajny. U mnie od dawna juz jest taka konfiguracja:

Manetka (zwykla) do regulacji momentu silnika
potencjometr 1 do regulacji maksymalnego momentu sterowanego menetka
potencjometr 2 do regulacji maksymalnego momentu dla wspomagania PAS
(do tego wszystkiego sterownik wektorowy)

I takie rozwiazanie uwazam za idealne. Kazdy kto tym jechal od razu chcial miec taki sam uklad (dopoki nie uslyszal ceny za to wszystko :P )
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Testuję opcję obliczania zasięgu. W tej chwili wygląda to u mnie tak, że obliczam ze wzoru:
Zasięg = ((Pojemność aku w Wh)-(Zużyte Wh w trakcie jazdy)) / (Wh/km obliczone w czasie jazdy)

Niby wszystko działa dobrze, ale zasięg jest obliczany na postawie Wh/km z całego przejechanego dystansu od ostatniego zerowania. Gdy np. 40km jedziemy spokojnie, a potem 2km na maksa, średnie zużycie Wh/km tylko lekko wzrośnie. Jeżeli będziemy kontynuować jazdę w takim stylu obliczenia zasięgu wg powyższego wzoru będą niemiarodajne.

A może zasięg powinien być obliczany na podstawie zużycia Wh/km np. z ostatniej minuty?

-Jak to jest w innych miernikach np. CA?
-Czy prognozowany zasięg jest widoczny od razu po włączeniu urządzenia czy po przejechaniu np. 2km jak urządzenie zbierze dane?
 
 
maniekrox 
prezes
maniekrox


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 26 Sie 2014
Posty: 909
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Ja słyszałem o takim, który z ostatnich kilkuset metrów (czy tam kilometra) robił średnią.
 
 
Mechano 
szef
młody elektronik


Pomógł: 22 razy
Dołączył: 29 Paź 2012
Posty: 1337
Skąd: Poznań
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

W pikaczu to jest chyba średnia z ostatnich 50m.
 
 
tas 
szef
tas


Pomógł: 154 razy
Dołączył: 02 Kwi 2012
Posty: 6169
Skąd: Beskidy
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Testowałem wszystkie opcje i jednak najlepiej wychodziła średnia z 50-200m, nie więcej i nie mniej
_________________
Silniki, sterowniki : SKLEP tel: 792304416
Kod rabatowy: "FORUM"
Ogniwa: SKLEP
Blog o ebajkach BLOG
 
 
Adam Wysokiński 
szef


Pomógł: 36 razy
Dołączył: 30 Mar 2008
Posty: 1658
Skąd: Warszawa (okolice)
Wysłany: Sob 30 Sty, 2016   

Wg mnie jak jest liczona średnia z dużego lub pełnego dystansu to wynik jest mocno przekłamany.
Jak średnio da się przejechać około 100 km a na początku przyciśniemy to pokaże np. 20km. Podczas dalszej jazdy pokazywany dystans wzrasta albo i nie. Czasem wynik nie wzrasta tak szybko jakby się chciało. Efekt jest taki, że jadący jest przekonany o słabym zasięgu.
Dużo lepszy jest pomiar taki jaki dał tas w pikaczu. Słyszałem opinię, że cyferki migają co chwilę przed oczami. Wystarczy jednak przez chwilę przytrzymać manetkę w określonym położeniu i po paru sekundach mamy miarodajny winik.
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Nie 31 Sty, 2016   

Dzięki za podpowiedzi. Tak jak Tas napisał zrobię średnią z ostatnich 200m.
Jeszcze pytanie czy jak uruchamiamy licznik to od razu wskazuje zasięg czy dopiero po przejechaniu tych paru metrów?
 
 
Szaczek 
stażysta


Pomógł: 4 razy
Wiek: 44
Dołączył: 06 Kwi 2014
Posty: 165
Skąd: Police
Wysłany: Nie 31 Sty, 2016   

Pikacz pokazuje po przejechaniu paru metrów, po włączeniu wskazuje 0.
_________________
Obecnie jeżdżę na: Fedora
 
 
michal214 
stażysta


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 11 Paź 2014
Posty: 144
Skąd: radom
Wysłany: Śro 10 Lut, 2016   

Kolejna sprawa. Podłączenie watomierza i sterownika Sabvoton.
W jednym z wątków o Sabvoton jest napisane, że sterownik wysyła dane o parametrach jazdy. Jaki to interfejs RS232 RS485?
Czy ktoś z Was wie jak wygląda ramka z parametrami? Czy ramka zmienia się w zależności od wersji softu w sterowniku?

Można by podłączać watomierz do sterownika za pomocą rs 232 i użyć danych do wszystkich obliczeń bez potrzeby podłączania bocznika itd.

Myślę, że zrobiłbym to w ciągu tygodnia i mógłbym wysłać komuś kto ma Sabvotona do testów.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group